20:54h. Dimarts, 27 Juny de 2017

Front comú de Lleida i Osca per exigir a Foment millores en la seguretat de l'N-230 i l'agilització de l'A-14

Els presidents d'ambdues diputacions apel·len al diàleg per resoldre el litigi per l'art originari de les parròquies de la Franja que es troba al Museu de Lleida

La Diputació de Lleida ha acollit una reunió amb diferents representants institucionals
La Diputació de Lleida ha acollit una reunió amb diferents representants institucionals

Els presidents de les diputacions de Lleida i Osca, Joan Reñé i Miguel Gracia, juntament amb representants municipals i econòmics d'ambdós territoris, han decidit fer front comú per tal d'exigir al Ministeri de Foment millores en la seguretat de l'N-230, especialment en el tram entre Sopeira i el túnel de Vielha, i també l'agilització de les obres de construcció de l'autovia A-14, de la qual en 8 anys només se n'ha construït 19 quilòmetres. L'objectiu és constituir en les pròximes setmanes una comissió de treball amb representants oscencs i lleidatans que s'encarregarà de redactar un manifest amb les reivindicacions conjuntes d'ambdós territoris. Així mateix, sol·licitaran una reunió amb el nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, per fer-li arribar el document. D'altra banda, Reñé i Gracia han apel·lat al diàleg per resoldre el litigi per les 113 obres d'art originàries de parròquies de la Franja que es troben al Museu de Lleida. Pel que fa al tema de Sixena, el president de la diputació d'Osca ho veu més complicat tenint en compte que el tema està molt judicialitzat.

La Diputació de Lleida ha acollit aquest divendres una reunió amb la participació de diferents representants institucionals i econòmics de Lleida i Osca per tal de posar en marxa un grup de treball conjunt per exigir a Foment millores en les comunicacions per carretera entre ambdós territoris i fins a la frontera francesa, tal com recollia una moció aprovada per la diputació lleidatana a principis d'any. A més dels presidents de les diputacions de Lleida i Osca, Joan Reñé i Miguel Gracia, respectivament, també hi ha per part el síndic d'Aran, Carlos Barrera, a més d'alcaldes de municipis afectats i representants de les Cambres de Comerç de Lleida i Osca, entre altres. 

Els presidents presideixen la reunioLa voluntat és crear una comissió de treball conjunta, que s'hauria de constituir cap a principis de gener, que s'encarregarà de redactar un manifest amb les reivindicacions que Lleida i Osca volen fer arribar al nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a través d'una reunió que sol·licitaran en els pròxims dies al ministeri per tal que es pugui dur a terme en un curt espai de temps. 

Per un costat, reclamen millores en la seguretat de l'N-230, especialment entre Sopeira i el túnel de Vielha. El tram de l'N-230 entre Lleida i França compta amb diversos "punts crítics" i des del 2010 ha registrat més de 400 accidents de trànsit amb 17 víctimes mortals. Cada dia hi transiten de mitjana uns 4.625 vehicles diaris, dels quals uns 555 són camions, segons ha dit Joan Reñé. D'altra banda, també exigeixen al ministeri l'agilització de les obres de construcció de l'A-14, ja que "en 8 anys només s'han construït 19 quilòmetres" (el tram Rosselló-Almenar i ara s'està acabant el Lleida-Rosselló), dels 188 quilòmetres que separen per carretera Lleida amb la frontera francesa i que també discorren per Osca, segons ha remarcat el president de la diputació lleidatana. 

Reñé i Gracia han reconegut les dificultats orogràfiques que comportaria la construcció d'una autovia des de Sopeira fins al túnel de Vielha i, per això, prioritzen a la zona nord de l'N-230 millores en la calçada com ara tercers carrils, la construcció de vorals, travessies d'accés als municipis, entre altres actuacions de millora que permetin reduir la sinistralitat en aquesta carretera. En canvi, la part baixa, sí exigeixen que Foment avanci amb la construcció de l'A-14 entre la capital del Segrià i el límit amb la província d'Osca. En aquest cas, demanen que s'agilitzi en la redacció d'estudis informatius i de projectes constructius dels trams pendents. 

El president de la Diputació d'Osca ha defensat la importància de "teixir ponts" amb un territori veí com és Lleida perquè "al final la realitat és la gent la que viu al territori, i el comerç i totes les relacions humanes i personals que permanentment es donen no es diferencien d'un costat o d'un altre, són la mateixa gent". Miguel Gracia ha advocat per "compartir relacions econòmiques, socials i també sanitàries sense cap conflicte ni tensió", sobretot pel que fa referència als ciutadans de la Franja de Ponent que utilitzen els hospitals lleidatans.

"Diàleg" i "generositat" per resoldre el litigi per l'art sacre

Reñé i Gracia també s'han referit al litigi per l'art sacre que enfronta Catalunya i Aragó. Sobre aquesta qüestió, el president de la diputació lleidatana ha manifestat que "quan vulguin, si ens deixen a les diputacions gestionar el conflicte el resoldrem amb celeritat" i, en aquest sentit, ha defensat que "s'hauria de resoldre amb voluntat i generositat" per ambdues parts, tot remarcant que "hi ha gent a un costat i a l'altre que li va molt bé fer proclames sobre el tema". 

Per la seva part, el president de la Diputació d'Osca ha dit estar al costat del Bisbe de Barbastre-Montsó i també ha apel·lat al diàleg per tal "d'arribar a solucions" que permetin resoldre el litigi per les 113 obres d'art originàries de parròquies de la Franja que es troben al Museu de Lleida, les quals són reclamades per Aragó. Pel que fa al cas de Sixena, Miguel Gracia s'ha mostrat convençut que "ja no hi ha retorn" pel fet que es tracta d'una qüestió que ja es troba "molt judicialitzada".