06:12h. Dilluns, 18 Desembre de 2017

La Generalitat declara desert el concurs públic per rescatar l'Eix Transversal

Imatge d'un tram de l'Eix Transversal desdoblat
Imatge d'un tram de l'Eix Transversal desdoblat

La Generalitat de Catalunya ha declarat desert el concurs públic per rescatar l'Eix Transversal (C-25). Tal com ha avançat el diari Expansión i ha pogut confirmar l'ACN, a la licitació només va presentar-s'hi una empresa (Ahorro Corporación Financiera) i no va aportar tota la documentació que es requeria, motiu pel qual la Generalitat va decidir excloure-la del procés. Malgrat aquesta situació, fonts del Departament d'Economia han explicat que la Generalitat no renuncia al projecte de rescatar aquesta carretera -que uneix Cervera amb Caldes de Malavella a través de 153 quilòmetres- i l'objectiu és aconseguir-ho abans del 31 de desembre de 2017. Entre les vies que està estudiant l'executiu català hi ha la d'aconseguir fons del FLA, però la Generalitat encara està pendent de rebre l'informe del Ministeri d'Hisenda.

Es calcula que el cost del rescat seria de 530 MEUR, però aquesta operació, segons fonts de la Generalitat, suposaria un estalvi d'uns 700 MEUR fins l'any 2040, quan venç la concessió

Imatge d'un tram de l'Eix Transversal 1L'Eix Transversal (C-25) es va inaugurar l'any 1997 i, deu anys més tard, la Generalitat va acordar fer el desdoblament la carretera. Aquesta obra es fa finançar mitjançant el sistema del peatge a l'ombra, de manera que l'executiu català paga a l'empresa concessionària (Cedinsa) un cànon anual per cada vehicle que circula per la via. El contracte, però, establia que quan es complissin deu anys de la concessió –aquest 2017-, la Generalitat podia revertir el contracte pagant un import a l'empresa adjudicatària. 

El Departament d'Economia ha confirmat que aquesta via encara està oberta i estan a l'espera de rebre l'informe del Ministeri d'Hisenda, que encara no s'ha pronunciat al respecte

Fonts del Departament d'Economia han confirmat que, malgrat el concurs públic per rescatar la C-25 s'hagi declarat desert, el projecte tira endavant i serà la mateixa Generalitat qui faci el disseny financer d'aquesta operació. En aquest sentit, l'executiu català està estudiant diferents vies per poder assumir el cost del rescat. Una d'elles, com ja es va fer públic el passat mes de juny, és la de disposar del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) per poder fer front a l'operació.