04:57h. Dissabte, 10 Desembre de 2016

Les escoles Joaquim Palacín i Ignasi Peraire, en el projecte educatiu Escola Nova 21

Catorze escoles i tres instituts de la demarcació de Lleida participaran en el projecte Escola Nova 21, que compta amb el suport del Centre UNESCO.cat, Fundació Jaume Bofill, Universitat Oberta de Catalunya i Obra Social La Caixa

El director de Territoris.cat en les jornades culturals de l'escola Ignasi Peraire
El director de Territoris.cat en les jornades culturals de l'escola Ignasi Peraire

Les escoles Joaquim Palacín de Bellvís i Ignasi Peraire de Mo-llerussa es troben entre els 14 centres de la demarcació de Lleida que participaran en el projecte Escola Nova 21.

Es tracta d’una iniciativa que pretén aplicar noves metodologies d’ensenyament per tal que els alumnes siguin més actius en els raonaments, i que puguin treballar les competències.

Ambdós centres volen fer una aposta per un sistema educatiu avançat en el qual l’alumne pren el protagonisme en detriment del professorat, i aparcant els tradicionals exàmens. 

Molts mestres i professors, mares i pares, responsables públics i persones interessades en l’educació prenen consciència de la necessitat de superar el model d’ensenyament transmissor i possibilitar que els infants i joves puguin gaudir a l’escola d’experiències d’aprenentatge rellevants i amb sentit, que els permetin esdevenir persones autònomes amb una vida plena. Però, quines són les competències que ho faran possible? Com garantir l’assoliment d’aquestes competències a tota la població? I quines pràctiques d’aprenentatge les desenvoluparan? Com es mesurarà l'assoliment dels aprenentatges?

Escolanova21 busca respostes a aquestes qüestions en un procés de treball conjunt entre escoles, comunitat educativa, entitats, universitats i institucions internacionals. Un procés que ajudi a dibuixar les claus que permetin definir un objectiu conjunt per a un sistema educatiu avançat. Partim del convenciment que l’educació millora a través de la col•laboració, l’intercanvi i l’aprenentatge mutu: entre alumnes, entre mestres, entre escoles i entre societats. Les escoles catalanes que van ser referents de la renovació pedagògica fa cent anys havien après, al seu torn, d’altres escoles i pensadors, i aquesta espiral d’aprenentatge s’ha de mantenir i promoure. Per això, es vol crear un ecosistema que intercanviï, que aprengui, que millori el seu treball i que ajudi al canvi de tot el sistema educatiu. S'ha començat amb 26 escoles impulsores, a les quals volem que aviat s'hi sumin, a través de la crida oberta, noves escoles, tant les que ja han iniciat el camí cap al marc d'escola avançada com d'altres que el volen començar: perquè tan sols aprenent col·lectivament i fonamentant de manera ferma els elements del marc comú serem capaços de construir aquest sistema educatiu avançat on tots els infants i joves gaudeixin d'un aprenentatge rellevant i amb sentit.