El Grup Pons congela olives arbequines per comercialitzar oli d'oliva verge extra fora de temporada

El Grup Pons ha presentat el primer experiment a gran escala amb olives arbequines de les Garrigues criogenitzades, és a dir congelades, per obtenir oli d'oliva verge extra de màxima qualitat fora de temporada.

Clos Pons
photo_camera Eduard Pons (fill) centre, Eduardo Pons (pare) dreta, amb l'importador del Regne Unit de Clos Pons, provant el nou oli d'olives criogenitzades.

El Grup Pons ha presentat el primer experiment a gran escala, pioner a nivell mundial, amb olives arbequines de les Garrigues criogenitzades, és a dir congelades, per obtenir oli d'oliva verge extra de màxima qualitat fora de temporada, a l'estiu, una època en què no és habitual.

El director del grup, Eduard Pons, ha explicat que aquesta primera provatura, que no es comercialitzarà, s'ha fet a partir de 2,5 tones d'olives arbequines que es van collir a l'octubre i es van congelar a -50ºC durant 24 hores per tal de tallar en sec el seu procés vital. Posteriorment es van deixar a una temperatura de ''confort'' de -20ºC fins que s'ha iniciat el procés de descongelació i abans de treure-les de la càmera frigorífica es van pujar a -6ºC per tal de començar a recuperar temperatura.

Una vegada descongelades s'han portat al molí i en ple mes de juliol han obtingut el primer raig d'aquestes olives. La idea es treure al mercat aquest oli l'estiu de 2016 o el de 2017 com un ''producte de luxe'' per ser consumit fora de temporada.

Segons Eduard Pons les olives arbequines només han rebut un tractament de fred que és totalment natural, sense cap component afegit per tal de poder gaudir d'un oli totalment afruitat en un moment en què no hi ha oli d'oliva recent premsat. Al llarg de la jornada d'aquest dimarts, al Grup Pons han fet 8 experiments diferents amb les olives; unes es premsaran a una temperatura més freda i les altres menys. De tot plegat n'esperen treure poc més de 1.500 quilos d'oli que no comercialitzaran perquè amb ell volen investigar i saber quina és la millor forma de fer-lo de màxima qualitat.

Segons Pons, si l'experiment surt bé, es podrien començar a comercialitzar les primeres ampolles l'estiu que ve o el de 2017. Tot apunta a que serà així, ha afirmat satisfet, ja que el color morat de les olives esclafades per les pedres de la premsa és un bon indicador d'un bon oli d'oliva verge extra. La idea del Grup Pons seria la de premsar i fel l'oli al mes de maig per posar-lo a la venda pels volts de Sant Joan i allargar la temporada fins a les festes de Nadal que és quan surt a la venda el nou oli d'oliva.

Un 3% de l'oli que produeix el Grup Pons

Si el projecte tira endavant i es decideix comercialitzar, l'oli criogenitzat suposarà un 3% del total de producció del Grup Pons, que fa unes 8.000 tones a l'any d'oli. Per aquest motiu, Eduard Pons el qualifica com un producte exquisit i de luxe, que no per això tindrà un preu elevat sinó que estarà dins uns estàndards tot i que una mica per damunt del normal. La previsió és fer-ne unes 35.000 ampolles que es comercialitzaran al mercat nacional però també a Europa i els EUA. Serà un oli per usar en cru, és a dir, no per cuinar sinó per amanir plats. Fins al moment no es té referència d'un experiment empresarial de tal magnitud en el camp de l'oli d'oliva verge extra més enllà d'alguns projectes duts a terme per l'IRTA.

Comentaris