Arriba l'aArriba l'Alternativa amb una extensa programació al voltant dels perills del turisme de masses

L'Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona ofereix en la seva 23ena edició, una retrospectiva de Maurice Pialat i una extensa programació al voltant dels perills del turisme de masses, entre moltítssimes altres propostes.

Durant una setmana ha programat un total de 150 films de 34 països.
27 films competiran a la secció oficial del festival, que inclou els últims treballs de directors com Oliver Laxe, Ignacio Agüero, Avi Mograbi, Zhao Liang o Deborah Stratman, entre d’altres. El film Heart of a Dog, dirigit per la directora i artista Laurie Anderson (vídua de Lou Reed), inaugurarà el festival.


Aquest any l’Alternativa Hall dedica una extensa programació als perills del turisme de masses. El reconegut geògraf i catedràtic David Harvey va inaugurarar el festival amb una conferència el dilluns 14 al CCCB per parlar d’aquesta problemàtica.


L’Alternativa dedica una retrospectiva al director Maurice Pialat. Sylvie Pialat, la seva vídua i coguionista d’algun dels seus treballs, vindrà a Barcelona a presentar-la, juntament amb films de la seva productora Les Films du Worso.
La secció paral·lela Panorama projectarà un total de 22 films de producció nacional; i la secció Cinema Expandit presentarà propostes artístiques que relacionen el cinema amb altres disciplines com la música, la performance o la pintura.

El festival també comptarà amb una completa programació familiar, a més de tot un ventall d’activitats, tallers i taules rodones.


L’entrega de premis tindrà lloc el dissabte 19 d’octubre i el diumenge 20 el film Austerlitz de Sergei Loznitsa clourà el festival.


El Festival de Cinema Independent de Barcelona, l’Alternativa, celebra la seva 23ª edició del 14 al 20 de novembre. 23 anys fent visible el cinema més amagat i oferint al públic i als professionals una oportunitat única de conèixer i gaudir de projeccions i activitats que defensen la diversitat, la llibertat creativa, la innovació, el compromís ètic i estètic i la reflexió. El festival va arrencar el dilluns amb una inauguració excepcional. El reconegut geògraf i acadèmic David Harvey impartirà una conferència sobre els perills del turisme de masses, problemàtica a la qual l’Alternativa dedica una àmplia programació aquest any. I també es projectarà Heart of a Dog, l’últim film de la directora i artista Laurie Anderson, que reflexiona sobre l‘amor, la mort i el llenguatge. Després de la projecció del film hi haurà una festa d’inauguració al Hall del CCCB.


27 films competeixen a la secció oficial del festival, que inclou els últims treballs de directors como Oliver Laxe, Ignacio Agüero, Avi Mograbi, Deborah Stratman, Laurie Anderson o Zhao Liang. La secció oficial comptarà amb una acurada selecció de 27 films de cinema internacional contemporani que inclou 10 llargmetratges i 17 curtmetratges a competició (de ficció i no ficció).


Els 10 llargmetratges són:
Actor Martinez (Estats Units, 2015), l’últim i surrealista film de Mike Ott i Nathan Silver, que ha estat seleccionat per nombrosos festivals d’arreu del món.

Behemoth (França/Xina, 2015) de Zhao Liang, aclamat film estrenat al Festival de Venècia, que reflexiona sobre el comportament humà al segle XXI. Bein gderot (Between Fences) (França/Israel, 2016), vital i compromès film d’Avi Mograbi al voltat d’un taller de teatre amb refugiats estrenat aquest any a la Berlinale.


Como me da la gana II (Xile, 2016), una incisiva meditació sobre el cinema, en l’últim treball del reconegut director xilè Ignacio Agüero, guanyador del Gran Prix en FID Marseille.

Havarie (Alemanya, 2016) de Philip Scheffner, un film radical que mostra el present i futur dels viatgers al Mediterrani i que va rebre una Menció Especial a la passada edició del FID Marseille.


Heart of a Dog (Estats Units, 2015), l’últim film de la directora i artista d’avantguarda Laurie Anderson. Una pel·lícula que reflexiona sobre l’amor, la mort i el llenguatge i que inaugurarà aquest any el festival.


Mimosas (Espanya/Marroc/França/Qatar, 2016), el segon film del cineasta gallec Oliver Laxe, un western oriental minimalista i una història èpica sobre la fe que va rebre el Gran Premi en la Setmana de la Crítica de Cannes aquest any.


Tempestad (Mèxic, 2016) de Tatiana Huezo, un film que reflecteix la corrupció i injustícia que es viu a Mèxic a través de la vida de dos dones. Ha passat per festivals como la Berlinale o Ambulante.


The Illinois Parables (Estats Units, 2016), de la reconeguda i multipremiada directora Deborah Stratman. Un film que qüestiona el rol històric que ha jugat la fe en la ideologia i la identitat nacional, i que ha passat per festivals com
Sundance o la Berlinale.


Paula (Argentina/Espanya, 2015), l’òpera prima del jove director Eugenio Canevari, que ha obtingut el reconeixement de festivals de tot el món. Una mirada despietada sobre la hipocresia i la doble moral de la burgesia.


Els 17 curtmetratges que competeixen a la secció oficial són:
A House of Skin de Felix Kalmenson (Canadà, 2016)
Balada de um Batráquio de Leonor Teles (Portugal, 2016)
Clausura de Jesus Barbosa (Argentina, 2016)
Eden’s Edge (Three Shorts on the Californian Desert) de Gerhard Treml i Leo Calice (Àustria, 2015)
El cadáver del tiempo de Luis E. Parés (Espanya, 2016)
Epizoda ? de Graeme Cole (Bòsnia i Herzegovina/Regne Unit, 2016)
Events in a Cloud Chamber d’Ashim Ahluwalia (Índia, 2016)
Exomoon de Gudrun Krebitz (Àustria/Regne Unit, 2015)
Niérika d’Antoine Danis (França, 2016)
Notes from Sometime, Later, Maybe de Roger Gómez i Dani Resines (Espanya, 2015)
Ondes et Silence de David Bryant i Karl Lemieux (Canadà, 2015)
Pedro d’André Santos i Marco Leão (Portugal, 2016)
personne de Christoph Girardet i Matthias Müller (Alemanya, 2016)
Schicht d’Alex Gerbaulet (Alemanya, 2015)
The Return of Erkin de Maria Guskova (Rússia, 2015)
Tout le monde aime le bord de la mer de Keina Espiñeira (Espanya, 2015)
When You Awake de Jay Rosenblatt (Estats Units, 2016)


La programació paral·lela del festival:
El festival també comptarà amb una àmplia programació paral·lela com una extensa retrospectiva a Maurice Pialat (1925-2003), un dels directors francesos més influents del cinema independent. Per primera vegada es podrà veure una retrospectiva de l’autor a Barcelona. L’Alternativa projectarà tots els seus llargmetratges, a més del curt L’amour existe i el documental biogràfic Maurice Pialat, l’amour existe, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya i l’Institut Francès de Barcelona.


Sylvie Pialat, vídua del cineasta i coguionista d’alguns dels seus films, presentarà aquesta retrospectiva en el marc de l’Alternativa, a més de mostrar alguns films de la seva productora Les Films du Worso, que va fundar després
de la mort del seu marit al 2003. A l’Alternativa es projectaran quatre films de la seva productora: Le Roi de l’évasion (El rei de l’evasió) d’Alain Guiraudie, Dernière Séance (Última sessió) de Laurent Achard, L’enlèvement de Michel Houellebecq (El segrest de Michel Houellebecq) de Guillaume Nicloux i el multipremiat film Timbuktu d’Abderrahmane Sissako.


La secció paral·lela Panorama projectarà una selecció de 22 films (entre llargmetratges i curtmetratges) que han estat produïts aquest últim any a Espanya. Entre els llargs es podran veure CC1682 de David Reznak (Espanya/França, 2016), El monstruo en la piedra d’Ignasi Duarte (França, 2016), Inmortal d’Homer Etminani (Colòmbia/Espanya, 2016), La substància de Lluis Galter (Espanya, 2016), Las más macabras de las vidas de Kikol Grau (Espanya, 2015), Oncle Bernard. L’Anti-leçon d’économie de Richard Brouillette (Canadà/Espanya, 2015) i Thy Father’s hair d’Alex Lora i Antonio Tibaldi (Espanya/Estats Units/Itàlia, 2015).


I de curtmetratges es projectaran Answer Print de Mónica Savirón (Estats Units, 2016), El polinizador de David Pantaleón (Espanya, 2016), Espectro cromático d’Albert Alcoz (Espanya, 2015), Eusebio, el americano de Ruth
Somalo (Espanya/Estats Units, 2015), Gure hormek de Maider Fernández Iriarte i Maria Elorza (Espanya, 2016), Jane, Tarzan ez zen horren guay de Bego Vicario (Espanya, 2016), Las vísceras d’Elena López Riera (Espanya/
Suïssa/França, 2016), Listen to Me de Carla Andrade (Espanya, 2016), Montañas ardientes que vomitan fuego d’Helena Girón i Samuel M. Delgado (Espanya, 2016), New Madrid de Natalia Marín Sancho (Espanya, 2016), Rust d’Eloy Domínguez Serén (Espanya/Suècia, 2016), Sick Fuck de Pablo Carpal (España, 2016), Sin título. Segundo movimiento de Julio Lamaña i Ricardo Perea (Colòmbia/Espanya, 2016), Tres moscas a medida de María Álvarez i Elisa Morais (Espanya/Lituània, 2015) i With All Our Cameras de Miguel López Beraza (Espanya, 2016).
Com a continuació de les activitats al voltant de les pràctiques de cinema artesanal iniciades l’any passat al festival, l’Alternativa ha programat, a la secció Cinema Expandit, una sèrie d’activitats que vinculen aspectes performatius del cinema amb altres disciplines com la música, la pintura i la performance o la posada en escena. Podran veure’s performances d’artistes internacionals provinents d’Àustria, Canadà, Espanya, Gran Bretanya i Mèxic. Aquesta secció comptarà, a més, amb una Taula Rodona per dialogar sobre aquesta pràctica cada vegada més habitual, i el taller El projector com a màquina sonora, organitzat en col·laboració amb Crater-Lab, en el qual es descobriran les possibilitats de crear so mitjançant la manipulació de la pel·lícula i els projectors de 16mm.


El festival inclourà també una cuidada programació familiar a la secció Petits Experiments que programa conjuntament amb El Meu Primer Festival. Aquesta programació està formada per dues sessions (Tic-tac catacrac!, que inclou 11 curtmetratges de tècniques d’animació variades; i la projecció del film El cuento de la princesa Kaguya) i dos tallers per gaudir tota la família, Fem una peli amb I+G Stop Motion i La llavor del cinema fantàstic.
David Harvey inaugurarà el festival amb una conferència sobre els perills del turisme de masses, problemàtica a la qual l’Alternativa Hall dedica una extensa programació Aquest any l’Alternativa Hall posarà el focus en els perills del turisme de masses amb una extensa programació gratuïta al hall del CCCB. Aquests films seran un reflex d’aquesta problemàtica, des del turisme de pobresa fins al procés de gentrificació, tot qüestionant el fenomen de ciutat-marca i la (in)sostenibilitat.


El reconegut catedràtic en antropologia i geògraf David Harvey (Gillingham, Anglaterra, 1935) impartirà una conferència el dilluns 14 al Hall del CCCB per a reflexionar sobre la ciutat i la cultura i sobre els reptes que té el turisme a les grans ciutats. La seva obra acadèmica ha tingut una gran influència a la geografia moderna i és un autor de referència al debat polític i social. Serà un privilegi tenir-lo al festival.


L’Alternativa Hall projectarà també una selecció de 43 films repartits en 6 programes que són un ventall eclèctic de cinema i vídeo internacionals per als més curiosos. Mostrarà també el treball dels projectes Metromuster i Black
Factory Cinema, i una selecció de films de RIFF, l’associació cultural Rome Independent Film Festival.


Com sempre, a Pantalla Lliure hi haurà un espai per a la projecció espontània de films de realitzadors que apropen el seu film durant les dates del festival. L’Alternativa compartirà experiències en vàries trobades i taules rodones
Aquest any un extens programa d’activitats completarà la programació del festival. L’escola de cinema Bande à Part impartirà la conferència La direcció de no actors amb Eugenio Canevari, director de Paula (film seleccionat a la
secció oficial del festival) i Nacho García, professor de direcció d’actors, de ponents. Una conferència que ens desvetllarà quins beneficis pot tenir fer un film amb actors no professionals. Dirigida pel Màster en Teoria i Pràctica del Documental Creatiu de la UAB, també s’impartirà una conferència sobre LaRealitat Expandida amb Jimena Tormo, directora del webdoc interactiu en 360º La Vampira del Raval i el Taller Estampa, un estudi de grafisme, animació, il·lustració i programació multimèdia.


Tindran lloc també dues taules rodones. La taula Davant la galàxia d’imatges, organitzada per Cinergia, on es parlarà de les noves metodologies de producció i distribució de la producció audiovisual amb l’era d’internet. I la Taula Cinema Expandit, dirigida per Camira, que explorarà les possibilitats que hi ha entre el cinema i altres disciplines artístiques i la seva relació amb el públic.


També tindrà lloc una trobada molt especial que l’Alternativa ha titulat Cinema i èpica y que ha organitzat conjuntament amb l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics. Com el seu propi nom indica, aquesta trobada parlarà sobre rodatges difícils i diaris que deixen cicatrius, amb dos experts com
Santiago Fillol (cineasta, docent i coguionista de Mimosas d’Oliver Laxe) i el crític Manu Yáñez.


L’Alternativa, també per a professionals Aquest any l’Alternativa celebra la seva 7a Jornada per a Professionals,
divendres 18 de novembre. Estarà presentada per Francisco Vargas, director de l’àrea audiovisual de l’ICEC i inclourà tres taules rodones: ‘L’impacte de l’art i l’art de l’impacte’, ‘La pel·lícula, la expectació i l’espectador’ i ‘El cinema que ve’.
Després de la jornada hi haurà una sessió de Mentoring Projects, sessions d’assessorament per projectes seleccionats a partir de convocatòria pública.


Cloenda i lliurament de premis El lliurament de premis del festival tindrà lloc el dissabte 19 d’octubre a
les 21:30h al Hall del CCCB amb una gran festa.


El diumenge 20 encara hi haurà molta programació. Es projectaran el curtmetratge i llargmetratge guanyadors i clourà el festival l’estrena a Barcelona del film Austerlitz de Sergei Loznitsa, recentment presentat a
la Biennale di Venezia i al Toronto International Film Festival.


Aquest any l’Alternativa s’allarga més enllà de la setmana del festival Aquest any l’Alternativa s’allarga més enllà de les dates del festival. La retrospectiva de Maurice Pialat es prolongarà a la Filmoteca de Catalunya fins el 17 de desembre. El dimarts 22 de novembre tindrà lloc una sessió molt especial al Zumzeig Cinema amb la projecció del curtmetratge Sin título. Segundo movimiento, de Julio Lamaña i Ricardo Perea, i Inmortal d’Homer Etminani, presentades ambdues pels seus directors.


I finalment, i en col·laboració amb Filmin, una selecció de llargmetratges del festival estaran disponibles en streaming a la plataforma durant els 15 dies següents a la celebració del festival. La selecció inclourà llargmetratges de la secció oficial i de la secció Panorama.

MÉS INFORMACIÓ:

Comentaris