El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) i president de la Fundació Dieta Mediterrània (FDM), Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director General de Desenvolupament Rural, Jordi Sala, del director de la FDM, Domingo Valiente, dels presidents i altres representants de les 5 Denominacions d'Origen d'Oli d'Oliva Extra verge i dels Grups Leader d'Acció local, ha presentat la campanya de promoció de l’oli d’oliva verge extra que té com a objectiu augmentar el consum d’aquest aliment bàsic a la dieta mediterrània.
El Departament impulsa aquesta campanya amb un doble objectiu, d’una banda facilitar la introducció de l’oli d’oliva verge extra a les escoles i així fomentar el consum d’aquest aliment bàsic a la dieta mediterrània entre escolars i famílies, i d’una altra, afavorir que els escolars es familiaritzin amb aquest producte, aprenent que es tracta d’un aliment d’extremada qualitat organolèptica i nutritiva i que també forma part de la cultura, la tradició i l’economia de Catalunya. La campanya es durà a terme a nivell comercial, oferint a les escoles la possibilitat d’adquirir l’oli d’oliva verge extra a un preu promocional de 3 €/l (preu acordat amb totes les DOP), així com una primera mostra d’oli gratuïta a les escoles interessades, i a nivell educatiu, escollint una escola de cada territori Leader, tretze en total, per realitzar un taller explicatiu sobre l’oli, els seus tipus i el sistema d’obtenció. També s’ensenyarà els alumnes a diferenciar els diferents tipus d’olis i se’ls obsequiarà amb una mostra d’oli d’oliva verge extra d’una de les cinc DOP catalanes. Amb aquesta acció s’arribarà a uns 550 nens i nenes de cicle superior de primària.
A les Garrigues el programa arribarà a l'escola Joan XXIII de les Borges, i consistirà en un tast d'oli que duran a terme el 46 alumnes de 5è de Primària. L'activitat se celebrarà en el marc de la Fira de l'Oli de les Borges, que se celebrarà els propers 17, 19 i 19 de gener de 2013.
L’acció s’està desenvolupant a través dels 13 grups d’Acció Local Leader de Catalunya, mitjançant el projecte de cooperació Gustum, finançat pel departament d’Agricultura, per fomentar el desenvolupament rural a través de la promoció dels productes agroalimentaris locals i de qualitat que es produeixen al territori, en sinergia amb la restauració, el turisme i el comerç i es considera una prova pilot, que es preveu ampliar, en els propers anys a d’altres escoles de les zones rurals de Catalunya.
El conseller ha assenyalat que “es tracta d’una qüestió de responsabilitat vetllar perquè els nens i nenes puguin consumir un Oli d’Oliva Verge Extra, un aliment d’extremada qualitat alimentària i nutricional.” Pelegrí també ha explicat que amb aquesta campanya “s’incidirà en la formació dels nens i nenes perquè creixin en la cultura de l’oli. Cal entendre que l’Oli d’Oliva Verge Extra no només és un aliment d’excel•lent qualitat nutricional sinó que a més forma part de la cultura, la tradició, el paisatge i l’economia del nostre país”. El conseller també ha destacat “la força que ha adquirit el projecte gràcies a la implicació d’entitats públiques i el sector en ple amb el recolzament per part de les 5 DOP d’oli catalanes”.