Les Borges, pionera en l’aplicació de noves metodologies en ensenyament

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha inaugurat avui la nova aula d’informàtica de l’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques, un nou espai d’aprenentatge pioner a Catalunya on el professor deixa de ser el centre i els alumnes prenen el protagonisme.

La visita ha servit per mostrar a les autoritats tots els espais de l'aula
photo_camera La visita ha servit per mostrar a les autoritats tots els espais de l'aula

Segons els alumnes, l’aula, que funciona des del passat mes de desembre, “fomenta el treball en equip i la implicació en les tasques”. Després de veure’n el funcionament la consellera ha convidat els membres de l’equip educatiu a exposar el seu projecte a la comissió d’experts del Departament d’Ensenyament que actualment treballa en el disseny de les aules del futur en el sistema educatiu català.

“Vull que l’experiència de les Borges Blanques estigui present en la renovació que estem fent del disseny dels espais i entorns d’aprenentatge dels centres catalans”, ha declarat la consellera. “Cal que aquesta comissió d’experts conegui l’experiència de l’Institut Josep Vallverdú i vegi com funciona per a què puguin col·laborar entre ells”, ha afirmat Rigau. La consellera, que ha arribat a la capital de les Garrigues acompanyada pel delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré i el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Lleida, Miquel Àngel Cullerés, ha lloat la feina feta des del centre educatiu. “El projecte és meravellós i demostra que si hi ha un professorat motivat, disposat a ampliar la seva formació, a córrer món, a informar-se i a saber liderar un canvi, amb poc cost s’aconsegueix molt. Aquesta és una mostra del que seran els centres del futur”, ha conclòs.

L’aulABP (aula d’Aprenentatge Basat en Projectes) és la única a Catalunya d’aquestes característiques i és fruit d’un projecte desenvolupat pels mateixos alumnes del centre, que n’han elaborat el disseny. En aquest nou espai s’hi imparteixen les assignatures de Tecnologia i Informàtica i segons el professor responsable, Francesc Solans, compta amb el suport de la majoria dels alumnes del centre. De fet, un 89% dels estudiants declara que “en aquest nou entorn d’aprenentatge es gaudeix molt més que en les altres aules”, segons una enquesta recent del centre. La idea de crear un nou espai on no hi tinguessin cabuda els elements de la classe magistral va sorgir arran dels viatges del Departament de Tecnologia de l’Institut arreu d’Europa, “sobretot a Finlàndia i Dinamarca a través del projecte Comenius”, explica Solans. “Nosaltres ja treballàvem amb pissarres digitals quan els altres centres no en disposaven, però vam veure necessari fer un pas més enllà i fer un canvi metodològic. Per això va nàixer aquesta aula, que si bé està equipada amb la última tecnologia digital com una taula interactiva i un modern sistema de projecció, s’utilitza de forma diferent a l’habitual. Aquí els alumnes són conscients del seu aprenentatge, i el professor senzillament els recolza”.

La visita també ha comptat amb la presència de la directora de l’Institut Josep Vallverdú, Antonieta Bernat, i d’una àmplia representació de l’equip de govern municipal, amb l’alcalde Enric Mir al capdavant, qui ha declarat que aquest nou entorn d’aprenentatge “proporciona una gran oportunitat a les Borges, una ciutat que té la sort de comptar amb un professorat que té ganes d’innovar i de buscar fórmules alternatives. El resultat d’això és que els nostres alumnes són els primers en tot Catalunya a gaudir d’un tipus de formació innovadora, en un ambient distès i un espai atractiu. Un sistema que als països nòrdics fa anys que es porta a terme amb un grans resultats a nivell d’implicació dels estudiants, el que comporta una millora en la seva formació”.

Comentaris