Unió de Pagesos considera "moderat" l'augment d'un 20% de mitjana del preu de l'oli d'oliva en origen

El sindicat assegura que aquest increment degut a la caiguda d'existències a nivell mundial "només permet mantenir l'activitat dels productors"

Treballs en els molins de les Garrigues
photo_camera Treballs en els molins de les Garrigues

Unió de Pagesos considera que l'increment d'un 20% de mitjana del preu de l'oli d'oliva que perceben els productors aquesta campanya no implica que s'hagin disparat els preus en origen, ja que tenint en compte els costos de producció que implica el conreu, aquest augment tan sols permet garantir l'activitat en el sector.

L'augment del 20% del preu d'aquesta campanya és conseqüència d'una davallada del 20% de producció d'oli a tot el món i d'un 15% a la Unió Europea

El Sindicat recorda que el preu mitjà percebut pels agricultors catalans per les seves olives entre el 2009 i el 2015 va ser de 0,32 euros per quilo, i de 2,20 euros el litre d'oli d'oliva verge extra, un nivell de preu per sota dels costos de producció de la majoria d'explotacions, fet que les va situar al límit de la rendibilitat.

Per Unió de Pagesos, l'augment del 20% del preu d'aquesta campanya és conseqüència d'una davallada del 20% de producció d'oli a tot el món i d'un 15% a la Unió Europea. El darrer informe de la Comissió Europea (CE), del febrer, estima que aquesta campanya la producció total mundial es tancarà amb 2.676.000 tones d'oli, un 20% inferior a la campanya 2015-2016. A la Unió Europea (UE) la producció serà d'1.850.000 tones, un 15% inferior a la campanya anterior. 

L'estat espanyol patirà una davallada de només el 6% de la producció, però en altres països com ara Itàlia s'estima que la davallada serà del 49% de la producció, del 36% a Grècia, i del 24% a Portugal

D'altra banda, els països no comunitaris patiran una davallada del 3% de la producció. A més, la CE estima que s'acabarà la campanya amb uns estocs de 344.000 tones a la UE, per sota de la mitjana de 460.000 tones de les darreres cinc campanyes. L'estat espanyol patirà una davallada de només el 6% de la producció, però en altres països com ara Itàlia s'estima que la davallada serà del 49% de la producció, del 36% a Grècia, i del 24% a Portugal.

L'estratègia de la distribució consisteix en continuar utilitzant l'oli d'oliva com a producte reclam

No obstant això, el sindicat assegura que aquest augment moderat del preu en origen de l'oli encara no s'ha traslladat als lineals de les grans superfícies i supermercats. Segons les dades del Ministeri d'Economia, el preu de venda al públic de l'oli d'oliva verge extra més freqüent la setmana del 6 al 12 de març va ser de 4,84 euros el litre, una mica per sobre els 4,72 euros el litre de la setmana anterior i, el més remarcable, al mateix nivell que fa un any, quan els consumidors trobaven aquest oli per 4,82 euros el litre. Per Unió de Pagesos, aquestes xifres demostren que l'estratègia de la distribució consisteix en continuar utilitzant l'oli d'oliva com a producte reclam. En aquest sentit, l'organització agrària avisa que "estarà amatent a qualsevol possible incompliment de les normes de competència i de comerç per part de la distribució en el cas d'observar indicis de venda a pèrdues per part dels operadors".



 

Comentaris