L’Ajuntament de Linyola té previst que el vehicle sigui exhibit al cementiri

Idoia Tantull i Jordi Erra treballen en la restauració de la  Carrossa Fúnebre Linyola
photo_camera Idoia Tantull i Jordi Erra treballen en la restauració de la Carrossa Fúnebre Linyola

Dos tècnics en conservació i restauració de béns culturals van iniciar la passada setmana els treballs de restauració de la carrossa fúnebre que la localitat de Linyola va adquirir l'any 1915. Un vehicle que el municipi del Pla d'Urgell té previst exhibir en el cementiri un cop es finalitzin totes les tasques de restauració.

Imatge original de la Carrossa Fúnebre de LinyolaEl consistori de Linyola es va posar en contacte amb el Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, per tal de conèixer la manera de restaurar aquest element del patrimoni cultural del municipi. Des del centre van designar als tècnics Idoia Tantull i Jordi Erra, per a realitzar aquesta tasca. Idoia Tantull va explicar que la carrossa la va adquirir l'Ajuntament l'any 1915, però no va ser el primer vehicle fúnebre que adquiria el consistori. El servei fúnebre el va gestionar el mateix ens local fins a l'any 1926, que es va adjudicar a un particular, que també es faria responsable del seu manteniment.

La carrossa va fer el darrer servei el 23 de juny de 1976, data en la qual es va regularitzar aquesta activitat amb vehicles de motor. Des de la seva retirada la carrossa s'ha guardat en diferents indrets municipals, i el pas del temps i les inclemències la van malmetre considerablement

Tantull va destacar, que els treballs que es duen a terme, al marge de la restauració, també consisteixen a documentar les característiques del vehicle, els elements d'aquesta, les policromies, i altres dades rellevants. Dels primers estudis se'n desprèn, que el propietari podia haver aprofitat la part baixa de la carrossa, el que serien els elements mecànics i mòbils, majoritàriament metàl·lics, d'altre vehicle, i va conservar la part superior de fusta. També s'ha observat diverses capes de policromia fetes en diverses etapes de la seva utilització.
 

Els tècnics han considerat que els colors de la segona capa, negre i groc, respondrien a l'origen, ja que també s'han documentat en altres vehicles exposats en el Museu de Carrosses del Cementiri de Barcelona. Les capes descobertes també tenien colors vermells i daurats.

Pel que fa als elements decoratius, els tècnics han retirat tots els que el propietari havia incorporat i no formaven part de les característiques originals. Jordi Erra destaca els quatre fanals de ferro i llautó que s'han portat a restaurar a artesans especialitzats

Detall de les diferents capes de policromia de la  Carrossa Fúnebre LinyolaLes rodes han sigut, un altre dels elements que s'han hagut de restaurar, en aquest cas alguns bocins de fusta, i es conservarà la coberta que és de ferro.
Idoia Tantull ha afegit que pel que fa a la pintura, es reposarà en aquells llocs en què està més malmesa o ha desaparegut, i és dura a terme amb pigments que responguin més fidelment als originals.

L'alcalde de Linyola, Àlex Mases, ha explicat que l'interès del consistori ha sigut recuperar un element de la cultura popular, que es pugui afegir al llistat de patrimoni béns culturals d'interès local amb què compta el municipi. Mases ha afegit que ham la remodelació del cementiri, està previst de poder col·locar la carrossa fúnebre, en una vitrina al costat dels nous nínxols, per tal que els veïns en puguin gaudir.

Comentaris