La fira Expo Tren de Lleida s'ampliarà de dos a tres dies per atraure més públic estranger

La vuitena edició tanca aquest diumenge amb prop de 13.000 visitants, un 10% de fora de l'estat espanyol

tren2
photo_camera Grans i petits han pogut gaudir aquest cap de setmana de la fira Expo Tren de Lleida

Els promotors de la fira Expo Tren de Lleida volen ampliar un dia més el certamen i que el 2018 se celebri de divendres a diumenge en comptes de fer-ho només el cap de setmana.

La vuitena edició del saló dedicat al lleure i modelisme ferroviari tanca aquest diumenge amb prop de 13.000 visitants, un 10% de fora de l'estat espanyol, segons ha informat l'organització. Expo Tren s'ha consolidat com la fira del sector més important del sud d'Europa i una de les principals del continent juntament amb les de París, Milà, Colònia i Dormunt. Aquest any el certamen ha arribat als 61 expositors comercials, un 25% més que l'any passat, i ha exposat 22 maquetes. Hi ha hagut 38 fabricants i marques representades, tres més que el 2016, i desenes de parades per comprar tot tipus de material relacionat amb els trens en miniatura.
 

L'objectiu és atraure més públic estranger que allargui d'aquesta manera la seva estada a la ciutat


Els organitzadors destaquen la creixent internacionalització del saló i qualifiquen la vuitena edició d'"èxit rotund". El principal promotor d'Expo Tren, Raül Valls, ha explicat que aquest any s'ha constatat la presència de més públic de fora, sobretot francès, tot i que també hi ha hagut algun visitants procedent d'Itàlia, Suïssa, Alemanya i Portugal. Precisament l'anunci d'ampliar la fira de dos a tres dies s'ha fet amb la intenció d'eixamplar-ne l'àrea d'influència. "El gruix de la gent que tenim ara ens ve d'uns 800 quilòmetres a la rodona i el que volem és captar visitants que arribin de més de mil quilòmetres, perquè els de les terres de Lleida, de Catalunya i de l'estat espanyol ja els tenim assegurats", afirma Valls. L'organitzador ha recordat que les fires europees equiparables a les de Lleida duren un mínim de tres dies. "Això permet als aficionats fer un viatge més relaxat i ampliar les pernoctacions a la ciutat, que també ens interessa; ja hem aconseguit omplir alguns hotels però només una o dues nits, i en volem més", ha afegit. 

Una dels principals atractius d'aquesta edició ha estat la reproducció en miniatura d'un model de la locomotora Alsthom 7600 de Renfe, única a Europa per les seves característiques, ja que fa 3 metres de llarg i pesa 800 quilos. Al saló també s'hi ha pogut veure la maqueta 'Berlín 1945', que recrea la destrucció de la ciutat alemanya i la seva estació de ferrocarril durant la Segona Guerra Mundial, construïda per l'Associació de Recreació i Modelisme Divisió 45 TH de les Borges Blanques. D'altra banda, la fira ha presentat una selecció de 100 fotos d'espectaculars accidents ferroviaris.

Expo Tren també ha acollit la Quarta Trobada de Modelisme Tripulat Indoor amb 15 reproduccions de locomotores de vapor i elèctriques a gran escala en un gran circuit de més de mig quilòmetre de vies. Una maqueta futurista de les infraestructures ferroviàries del Pla de Vilanoveta de Lleida, presentada per la revista MásTren, ha estat un dels muntatges més innovadors de la 8a edició del saló. Els aficionats també han pogut visitar un mercat d'ocasions amb 145 taules dedicades al comerç del tren en miniatura.

Aquest any Expo Tren ha convocat la primera edició dels Premis Rail Platino, el primer i únic guardó d'aquestes característiques de l'estat espanyol. Els guardons han estat per Vidal Vidal, impulsor del saló Lleida Expo Tren; la popular marca Ibertren, per la seva històrica trajectòria com a fabricant de trens en miniatura; Basar Valira, botiga andorrana centrada des de fa mig segle en la venda de trens en miniatura (i en el seu dia la més gran d'Europa d'aquest àmbit), i Mabar, firma pionera en el modelisme ferroviari que exporta actualment a països com França, Portugal, Itàlia, el Benelux, Suïssa, Japó, Grècia, la Xina i els EE.UU. El premi consisteix en un tros de via cromat.