El 26% de les empreses creades a Lleida el 2015 van estar liderades per dones

Un centenar de dones participen en una jornada de la Paeria i GLOBALleida sobre emprenedoria

Jornada Dones empresa interior
photo_camera La sessió es va portar a terme al Caixa Fòrum

Entre el 2008 i el 2015 a Lleida la taxa d’atur dels homes va passar del  6,2% al 13% mentre que en el mateix període l’atur de les dones va passar del 7,3% al 17,5% el que suposa una diferència del 4,5%. 

D'altra banda, durant l'any 2015 Lleida va registrar un total de 727 nous negocis, dels quals 193 van ser impulsats per dones, de manera que la taxa d’emprenedoria femenina se situa en el 26%.Jornada Dones empresa 1 texte

Aquestes són algunes de les dades que es van fer públiques aquest dimecres en el marc de la jornada Dones i Emprenedoria, organitzada per la Paeria i GLOBALleida en el marc del Dia Internacional de la Dona amb l’objectiu de promoure la formació i el debat sobre l’emprenedoria femenina. La sessió es va portar a terme al Caixa Fòrum i va comptar amb l'assistència d'un centenar de dones.

Durant la jornada es va constatar que les dones tenen més dificultats per accedir al món de l’empresa i, per tant, es registra major taxa d’atur, la qual cosa fa que tinguin menys capacitat econòmica per iniciar un projecte o per accedir al finançament bancari. Els salaris de les dones catalanes són de mitjana gairebé una quarta part (un 24,8%) més baixos que els dels homes, cosa que també redueix la seva capacitat econòmica.

Per una banda, tot i que la formació acadèmica de les dones a la universitat és del 60%, la presència en carreres tècniques és molt baixa i això dificulta l’emprenedoria de les dones en sectors més tecnològics, innovadors o d’alt valor afegit.

La inauguració de la jornada ha estat a càrrec del conseller delegat de GLOBALleida, Oriol Oró i la regidora de Polítiques de Civisme i Igualtat de l’Ajuntament de Lleida, Sara Mestres, que van coincidir en què s’ha de seguir treballant en polítiques que ajudin l’accés de les dones al món laboral i oferir programes que facilitin l’emprenedoria femenina, com són els microcrèdits que ofereix l’Ajuntament de Lleida des del 2004.

Només un 20% de dones ocupen un lloc en el camp de les noves tecnologies

Pel que fa a l'edat, un 44% d'empresàries es troba entre els 36 i els 49 anys, la mateixa franja en la qual s'ubiquen un 47% d'homes. Només un 20% de dones ocupen un lloc en el camp de les noves tecnologies, tal com va quedar patent en l'assistència del Mobile World Congress (MWC).

AVui dia, només 231 dones figuren entre els més de 1.700 directius de les principals companyies del país. O el que és el mateix: només hi ha un 13% de directives. Una xifra insuficient i que, en els pròxims 10 anys, es preveu que tan sols arribi al 33%.

D’altra banda, segons la Comissió Europea, el nombre de dones membre en els consells d’administració de les empreses espanyoles se situa en el 16%, un percentatge gens paritari si es té en compte el pes real que té la dona en el nostre mercat laboral, on ocupa el 41% del total, o a la universitat, on hi ha un 60% de titulades.

La jornada va començar amb la conferència Heroïnes de carn i ossos a  càrrec de la periodista, formadora i conferenciant, Txell Costa, qui ha estat escollida com a una de les cinc dones referents catalanes del 2015 pel Parlament de Catalunya.

També s’ha desenvolupat la Taula d’Experiències Emprenedores, en la que ha participat Montse Vila, de la consultora Summum Experience, Mercè Tarrés, interiorista, propietària de MEI INTERIORS, Núria Fontova, biòloga i sòcia co-fundadora de PUNT ECO AGROAMBIENTAL,SL i Lídia Simon, Gerent de Perfumeria Internacional,SL. La taula ha estat   moderada per la periodista, Eva Taboada.

La segona conferència Wonder Women al món digital a càrrec de la youtuber Belena Gaynor. Aquesta jove, anomenada realment Belén Pueyo Vera, compagina els seus estudis en publicitat i relacions públiques amb els seus projectes professionals  i amb un hobby que s’ha convertit en una part molt important de la seva vida, un canal de You Tube on té més de 28.000 subscriptors. En la seva conferència Belena ha deixat clar que “el món digital ha obert un món de possibilitats a totes les dones”. Segons ella, gràcies a internet el món de la dona i la publicitat ha canviat totalment: “nosaltres som les nostres pròpies agències, gràcies la figura de la influencer.

Comentaris