Un centre compromès amb el futur: Institut Josep Lladonosa

DSC08439

Ara fa 50 anys, un professor de Cambridge va adonar-se que els seus alumnes no estaven prou preparats com ell voldria. És així com va dissenyar un altre model educatiu, més competencial i més obert. Ara, se’l coneix com Batxillerat Internacional, i l’imparteixen instituts de tot el món. L’Institut Josep Lladonosa és un dels pocs de Catalunya que ho fan (deu de concertats i quatre públics en total), i l’únic de Lleida. IMG_1376

Es tracta d’uns estudis molt regulats, que segueixen unes directrius marcades per la fundació internacional, i que ha de passar unes avaluacions cada 3 o 4 anys que certifiquin l’institut que l’imparteix, com un segell de qualitat. L’Institut Josep Lladonosa fa quatre anys que l’imparteix, malgrat també dona l’opció de cursar els altres batxillerats convencionals

El Batxillerat Internacional té una pàtina diferent. Fa que l’alumne sigui de ment més oberta, ens explica el director del centre, Santi Pubill

El Batxillerat Internacional té una pàtina diferent. Fa que l’alumne sigui de ment més oberta, ens explica el director del centre, Santi Pubill, que ha abocat grans esforços per apostar i consolidar aquesta modalitat educativa des del moment en què va arribar a la direcció del centre. DSC08547

Segons ens explica, en aquest batxillerat, la clàssica dicotomia de ciències i lletres queda diluïda, o més aviat superada, pel recorregut particular que escull cada alumne en funció dels seus interessos. I és que de fet, tal com remarca el director del centre, és sobretot aquest, el tret distintiu d’aquest tipus d’ensenyament: l’interès de l’alumne. IMG_4125

L’alumne del Batxillerat Internacional no ha de ser brillant, sinó bo i compromès. El programa i estructura d’aquest batxillerat inclou assignatures que no sabríem classificar estrictament ni com de números ni com de lletres. Com en la vida mateixa, diversos àmbits conflueixen en una mateixa assignatura. IMG_8996 (1)Una assignatura que mostra el lligam entre les matemàtiques i l’art?  En aquest batxillerat, s’imparteix. Una assignatura que relaciona l’ecologia amb les humanitats? Existeix, es diu Sistemes Ambientals i Societats, i permet analitzar com afecta el recurs de l’aigua en la geopolítica del món o com pot afectar el canvi climàtic en els moviments migratoris.

És evident que, aquesta visió més holística de l’educació i del món en si mateix implica un cert compromís i ganes per part de l’alumne d’enfrontar-se a diverses disciplines a la vegada i estudiar el potencial d’aquests ponts.

És evident que, aquesta visió més holística de l’educació i del món en si mateix implica un cert compromís i ganes per part de l’alumne d’enfrontar-se a diverses disciplines a la vegada i estudiar el potencial d’aquests ponts. DSC09044Perquè, a més, aquest batxillerat inclou una part pràctica molt important de treball i investigació, que ha de fer l’alumne pel seu compte i per les diferents assignatures i així demostrar com, allò que ha après a l’aula, és extensible i aplicable al món real.

És el que busca sobretot aquest batxillerat: implicar-se amb l’entorn. DSC09075Per aquest motiu, a més a més, el seu programa compta amb una part d’obra social, de manera que els alumnes han de fer una part de treball comunitari i documentar-ho en un blog. Per tot això, ens explica en Santi, els joves han de ser exigents i han d’estar motivats. I no n’hi ha prou amb que ho estiguin els pares: han d’estar-hi els alumnes! sdr

A l’Institut Josep Lladonosa hi ha lloc per tothom, però no tallaran les ales als escolars que s’atreveixin a anar una mica més enllà. Pel talent multidisciplinari, l’interès i el compromís amb l’entorn, hi ha un espai assegurat. I no és això, el futur?

Comentaris