Clam unànime en favor de la gratuïtat del peatge de l'AP-2 per evitar morts a la N-240

Entitats, administracions i la societat civil lleidatana i tarragonina s'uneixen en un acte reivindicatiu a les Borges Blanques on s'ha signat un manifest de compromís

L'alcalde de Les Borges Enric Mir en el seu parlament en l'acte.
photo_camera L'alcalde de Les Borges Enric Mir en el seu parlament en l'acte.

Amb el ferm compromís d'evitar l'elevada sinistralitat d'una via, la N-240, on en els últims 5 anys s'hi ha registrat 21 víctimes mortals i 32 ferits greus, les Borges Blanques ha acollit avui un nou acte reivindicatiu en favor del rescat de la concessió de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc. Representants del teixit econòmic, de la societat civil, de les institucions, municipis i entitats de les comarques de Lleida i de Tarragona, s’han aplegat avui a la Casa de la Cultura de la capital de les Garrigues per exigir la immediata gratuïtat del peatge i el posterior rescat de la concessió de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc, en un acte convocat per les Cambres de Comerç de Reus i Lleida, el Col·lectiu Conca 22, l’Ateneu Popular Garriguenc i la Plataforma Prou Morts a la N-240, que integra els municipis lleidatans d’Artesa de Lleida, Puigverd de Lleida, Torregrossa, Juneda, les Borges Blanques i Vinaixa, a més del Consell Comarcal de les Garrigues

L’esportista Isidre Esteve ha estat l’encarregat de conduir l’acte i de llegir la Declaració Montblanc-les Borges Blanques-Lleida, un document unànime, al qual s’han adherit i rubricat institucions, entitats i col·lectius, i que demana de forma contundent i conjunta una solució urgent que passa per la immediata gratuïtat del peatge i el posterior rescat de la concessió de l’autopista AP-2, entre Montblanc i Lleida. Segons els convocants, amb aquesta proposta s’aconseguiria una gestió més racional, eficient i segura de la nostra xarxa viària, es posaria fi al llarg patiment innecessari de les famílies i dels usuaris d’aquesta via, s’evitaria fer noves cicatrius al territori i malbaratar els recursos.
Així mateix, tal com demanda el teixit empresarial del conjunt del territori, s’assoliria la connectivitat de les comarques de Lleida amb les de Tarragona i amb el seu port i, per extensió, amb el corredor Mediterrani, una infraestructura imprescindible en el desenvolupament del sud d’Europa. Amb l’acte d’avui, i després de més de 10 anys de reivindicacions, manifests, declaracions i peticions als diferents governs de l’Estat espanyol sense obtenir solució, els convocants han sol·licitat fermament al Ministeri de Foment que endegui de manera urgent les accions pertinents pel rescat de la concessió de l’autopista AP2 entre Montblanc i Lleida, com a solució viable i immediata per a la finalització de l’eix Cantàbric-Mediterrani.

Aquesta és considerada la millor alternativa per potenciar la comunicació entre les àrees de Tarragona i Lleida mitjançant una via segura, ràpida, sostenible i econòmica. En aquest sentit, un estudi elaborat pel Col·lectiu Conca 22 i Ateneu Popular Garriguenc conclou que l’alliberament del peatge, en primer lloc, és una alternativa considerablement més barata que una nova autovia atès que el seu cost a 1/1/2014 seria de 115 M€ (ingressos nets pel concessionari, tenint en compte ingressos del peatge i despeses de manteniment), mentre que la seva construcció s’elevaria a 304,5 M€. D’altra banda, s’evitaria així un considerable impacte ambiental i territorial, que permetria a més un repartiment més eficaç del trànsit a la xarxa viària i reduiria els accidents i els costos socials. Aquest és, precisament, el tram que més sinistralitat registra i el més llarg que queda per desdoblar, essent alhora l’únic de l’eix Tarragona-Sant Sebastià que compta amb una altra via d’alta capacitat just en paral·lel, l’AP-2, amb una concessió que finalitza el 31 d’agost del 2021. Aquesta autopista que es reparteix avui en dia per igual el volum total de tràfic en aquest trajecte amb la N-240, suportant però la carretera nacional un volum de vehicles lents i pesants substancialment superior, que fan encara més complicada la circulació i que s’hi concentrin un elevat nombre d'accidents.

L'acte ha comptat, entre d’altres, amb la participació del president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; de l’alcalde de les Borges Blanques, Enric Mir; del president de la Cambra de Comerç de Lleida, Joan Simó; el president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà; l’alcalde de Lleida, Àngel Ros; l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu; de l’alcalde de l’Espluga de Francolí i representant de la Diputació de Tarragona, David Rovira; representant de l’Ateneu Popular Garriguenc i el Col·lectiu Conca 22, Ramon Queralt.

L’alcalde de les Borges, Enric Mir, ha iniciat els parlaments explicant que l’acte “pretén forçar a l’empresa concessionària i a Fomento a buscar solucions immediates, ja que el territori i les persones que hi viuen pateixen diàriament aquesta deficiència inadmissible tant a nivell de seguretat com econòmic”. L’alcalde també ha fet incís en el fet que “tenim mitjans a l’abast i alternatives factibles”, fent referència al fet que aquest tram és l’únic de l’eix Tarragona-Sant Sebastià que compta amb una altra via d’alta capacitat en paral·lel, com és l’AP-2, “per la qual cosa entenem que és hora de dir prou a la carretera de la vergonya”.

Seguidament Ramon Queralt, membre de l’Ateneu Popular Garriguenc, ha presentat els antecedents de la problemàtica de la carretera N-240, una via on en els últim cinc anys s’han registrat 176 accidents amb un balanç de 21 víctimes mortals i 32 ferits greus.

Al seu torn els presidents de les Cambres de Comerç de Reus i de Lleida, Isaac Sanromà i Joan Simó, respectivament, han apostat per donar prioritat a aquest eix, ja que “el no fer res té costos: la pèrdua de competitivitat empresarial i l’elevada accidentalitat”, ha dit Sanromà, que també ha instat a “renovar aquest compromís i aquesta constància per tal d’assolir els objectius que necessiten les persones i empreses a les què representem”. Per la seva part Simó ha reclamat “una solució urgent” i ha advertit “que no s’ha de malbaratar recursos construint una via en paral·lel a l’existent, sinó que el que cal és alliberar el peatge de l’AP-2”.

Finalment el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé ha afirmat que “ha arribat l’hora de deixar de reivindicar, perquè el que cal és exigir” i ha donat tot el seu suport per tal d’evitar “aquesta elevada sinistralitat i aconseguir una alternativa aquest tram tercermundista, una connexió segura i fàcil que donaria més viabilitat econòmica al territori”.

L'acte ha finalitzat amb una fotografia conjunta de tots els participants al Terrall.

 

Comentaris