Els centres educatius de Lleida, els més afectats per la virtualitat a les aules

L'informe COVID de l’AJEC determina que la regió de Lleida ha estat la que menys suport en matèria d’eines TIC ha rebut durant la pandèmia

INS Terres de Ponent
photo_camera L'institut Terres de Ponent els primers dies de curs durant la pandèmia

L’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) ha presentat avui el seu informe COVID que recull dades i estadístiques sobre la gestió educativa de la pandèmia a partir del tancament de les escoles del 14 de març. La coordinadora nacional d’AJEC, Neus Matamoros, ha explicat que la descoordinació amb la realitat dels centres per part del Departament d’Educació ha estat el detonant d’un seguit de desigualtats que des del sindicat estudiantil han volgut recollir en l’informe, que pretén ser una eina per les administracions a mode de full de ruta per treballar les deficiències del sistema .

El document posa especial èmfasi en la bretxa digital que s’ha vist agreujada primer amb el confinament domiciliari i, després, amb el model de semipresencialitat a secundària i estudis postobligatoris. Segons l’informe d’AJEC, un 25% de les llars catalanes no tenen accés a recursos digitals impossibilitant l’accés de l’alumnat a classes virtuals.

La virtualitat ha suposat una reducció de la qualitat educativa, ja que segons dades d’Educació, un 40% dels docents tenen un nivell baix en TIC.

El portaveu nacional d’AJEC, Francesc Márquez, ha volgut remarcar que les terres de Lleida han estat les més afectades per aquest model virtual. El tancament d’escoles rurals per casos de covid-19 i la falta de distribució de pins de connexió wifi ha fet que molts alumnes no poguessin seguir el període lectiu des de casa. El sindicat estudiantil ha pogut recollir les dades d’entrega de dispositius tecnològics, dels quals només se n’ha distribuït el 10% dels promesos pel conseller d’Educació, Josep Bargalló. En aquest sentit, AJEC fa una crida a la Diputació de Lleida i el Departament d’Educació per garantir el dret a l’educació d’aquells alumnes d’escoles rurals.

Classe pràctica a alumnes de l'Escola Politècnica de la UdL amb semipresencialitat per la situació pandèmica, el 15 d'octubre de 2020. @ACNPel que fa a les universitats, l’AJEC s’ha mostrat satisfeta per la reducció de les taxes universitàries en el curs 2020-21, però considera que no són suficients i que caldria reduir-ne més el preu per aquelles carreres on no hi ha presencialitat a l’aula, a més de demanar la creació d’ajudes en termes de bretxa digital. Márquez també ha assenyalat a la consellera de Salut, Alba Vergés, per la irresponsabilitat que suposa la realització d’exàmens presencials a les universitats pel risc d’aglomeracions que això comporta. En aquest sentit l’AJEC creu que s’ha de treballar per garantir la seguretat dels estudiants i la presencialitat de les classes, però mentre això no sigui així totes les avaluacions cal que siguin online.

Un altre dels punts que l’AJEC ha volgut ressaltar és l’excés d’alumnes per aula, tot i les restriccions sanitàries, demanant una baixada de les ràtios que no es produeix des de l’any 2011. El sindicat critica que el sistema de grups bombolla no hagi tingut afectacions en aquest sentit, segons el portaveu nacional la fórmula havia d’anar acompanyada d’una baixada de ràtios i d’un augment de les contractacions que no s’ha dut a terme tal com hauria estat necessari, ja que, en el millor dels casos, s’ha contractat un docent per centre.  

Per part de l’AJEC, tenen previst entregar el document al Departament d’Educació i a la Secretaria d’Universitats i Recerca, de qui esperen que deixin de posar pals a les rodes del sindicalisme educatiu i adoptin una postura dialogant enfront de les desigualtats educatives del país.

Comentaris