El dibuix s'ha estat estudiant durant més de sis mesos

La UdL treu a la llum un dibuix inèdit d'Isidre Nonell

L'examen organolèptic visual, amb lents d'augment i microscopi digital al dibuix d'Isidre Nonell - UdL
photo_camera El dibuix d'Isidre Nonell sotmès a l'examen organolèptic visual - Universitat de Lleida
 

El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida ha autentificat una obra inèdita del pintor català Isidre Nonell (Barcelona 1872-1911), artista clau del postmodernisme i postimpressionisme català. Es tracta de La Captaire, un dibuix a ploma amb tinta xina sobre paper continu setinat procedent d'una col·lecció particular, que forma part del procés creatiu de l'obra Res d'una infeliç, conservada al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).

Les investigadores i els investigadors del CAEM, dirigides pel catedràtic d'Història de l'Art de la UdL, Ximo Company, han estudiat durant més de sis mesos aquest dibuix de 25,9 x 32,8 centímetres, signat 'Nonell' al revers de l'obra. L'equip del CAEM ha comptat amb la col·laboració de Miguel Ángel Herrero, especialista en processos de calc i còpia, i de Glòria Escala, experta en Nonell i dedicada a la catalogació monogràfica de la seua obra pictòrica.

L'examen organolèptic visual, amb lents d'augment i microscopi digital, ha conclòs que es tracta d'un dibuix fet i signat per Nonell, mentre que l'anàlisi amb llum transmesa ha corroborat que el paper correspondria al període assignat a l'obra, entre 1897 i 1898, que coincideix amb el seu primer viatge a París

Els experts han sotmès La Captaire a fotografia digital infraroja, ultraviolada i d'alta definició, així com a macrofotografia per evitar manipular-la en excés degut a la fragilitat del paper. La superposició amb imatges similars ha estat indispensables per arribar a les conclusions finals, afirmen.

0_CAEM_Isidre Nonell_bonaLa Captaire, d'Isidre Nonell - CAEM-UdL

El dibuix mostra una captaire agenollada que roman pensativa i decaiguda, solitària en la seua activitat diària. La naturalitat i expressivitat del traç, que dona volum i crea ombres, aconsegueix una imatge complexa i equilibrada que transmet l'estatisme de la dona, explica Ximo Company.

Aquest dibuix fou enviat enviat des de París a Barcelona per Nonell al seu amic i regent d'Els Quatre Gats, Pere Romeu, qui li va organitzar la primera exposició monogràfica a Espanya, quan va tornar reeixit d'aquesta primera etapa a la capital francesa. Al darrere de La Captaire hi ha anotada l'adreça postal

Comentaris