El vinagre elevat a la màxima expressió

Vinagres Badia representa per Mollerussa el referent de l'activitat industrial i emprenedora de la capital del Pla d'Urgell, un reducte de la importància que va tenir el sector vinícola en aquest territori.

Agustí, Marta i Judit Badia @Josep A.Pérez
photo_camera La família Badia, Agustí, Judit i Marta

Publireportatge

Vinagres Badia representa per Mollerussa el referent de l'activitat industrial i emprenedora de la capital del Pla d'Urgell, un reducte de la importància que va tenir el sector vinícola en aquest territori. La família Badia ha mantingut la seva activitat, fent front a les situacions que han viscut cadascuna de les cinc generacions, i adaptant la producció als segments de mercats més apropiats en cada època

Vaig iniciar la conversa amb la Judit Badia amb la meva habitual predisposició a escoltar i aprendre. El que es feia en aquesta vinagreria va despertar la meva curiositat sobretot pel boca-orella del públic mollerussenc i per la intensa presència a les xarxes socials de la marca Castell de Gardeny.

1070Com a mollerussenc, les referències que tenia de Cal Badia encara es remuntaven a aquella bodega del carrer Palau on els meus pares m'enviaven a buscar els licors a granel i les barres de gel per la nevera de casa. També recordava la fortor, cada cop que passaves per davant de la vinagreria, i l'Agustí Badia -quarta generació- amb una bata blava al costat d'una gran tina de fusta. Això és el que té disposar de solera generacional, que et recorda aquells detalls que s'identifiquen amb una Vinagres Badia 1part dels teus recordVinagres Badia Visites escolarss.

Del celler en van sorgir vins, licors i brandis, una activitat que en poc temps va créixer de manera considerable, permetent a Tomàs Badia (Tomasset) desplegar una important expansió del negoci.

Però després d'uns anys àlgics de gran expansió, la tercera generació va patir el declivi de les circumstàncies polítiques i estructurals del sector, que van obligar a reconduir el negoci, deixant de banda vins i destil·lats per centrar l'activitat en el vinagre. Ara, dirigia la tercera generació Agustí Badia. La tenacitat i l'esforç i la lluita contra les adversitats va permetre mantenir l'activitat i passar el relleu a Agustí Badia Martí -quarta generació- que va continuar el cicle de l'especialització engegat pel seu pare.

El sentit de la vinagreria es remunta al 1908, de l'emprenedoria d'Agustí Badia, que va fundar la destil·leria en una època en què aquest territori era bressol de la vinya 


Amb aquesta pinzellada històrica he volgut posar en context la trajectòria generacional de l'activitat, que podríem dir que, d’alguna manera, es va transformar amb l'actitud visionària d'Agustí Badia Martí, que va convertir l'especialització en excel·lència d'un producte que fins aleshores es onsiderava residual en els àmbits gastronòmics.

Agustí Badia Martí va buscar la complicitat de Francisco López, professor de la Universitat Rovira i Virgili, per elevar els vinagres a un àmbit qualitatiu, de manera que es poguessin apreciar amb un perfil similar als vins 

D'aquest projecte en va sorgir la marca Castell de Gardeny, una marca que ja havia registrat el seu padrí, i que va marcar una nova trajectòria de l'activitat familiar. La vinagreria mollerussenca llançaria el primer vinagre de moscatell, un producte atrevit en el sector, que va marcar l'inici d'una nova trajectòria.

1240L'aposta arriscada d'Agustí Badia Martí ha permès la continuïtat de la quinta generació, gestionada per la Judit i la Marta Badia, que han recollit el relleu incorporant tecnologia, creativitat i divulgació, del que elles nomenen petites joies, impulsades per la visió tècnica el seu pare.

La Judit i la Marta han pres les rendes del negoci, de manera modesta, acceptant la realitat d'una activitat familiar que no pot competir amb les grans indústries, però que s'ha marcat el repte d'arribar amb intensitat al mercat ltaronjer-010 c​ocal, treballant intensament en la innovació i obrint la vinagreria al públic per tal que es conegui el patrimoni industrial i econòmic que va significar la seva empresa. Per altra banda, així també estan donant a conèixer un producte que s'ha de convertir en complement indispensable de la gastronomia d'excel·lència.


					La Judit explica, apassionada, que la visió del seu pare va ser la que va garantir la continuïtat de l'empresa. M’explica que ella, com a enginyera química, i la Marta, provinent del sector de les Belles Arts, no haurien tingut futur en un altre escenari empresarial. Agustí Badia Martí va marcar el camí de la marca Castell de Gardeny.

Ara la persistència i la feina d'ambdues Badia no tan sols està quallant en els sectors gastronòmics de qualitat, sinó que estan treballant intensament en el reconeixement de l'expressió del vinagre en l'entorn dels sommeliers i en les facultats d'enologia, participant en tastos i en tallers en els quals es treballa en l'estudi del què ha de ser un autèntic producte vinícola d'alta gama

Per altra banda, Castell de Gardeny també treballa en complicitat amb altres productors del territori per tal d'elaborar productes amb personalitat, com és el cas de Mels Alemany, una aliança de la qual n'ha sorgit l'Agredolç amb mel de taronger. Una complicitat amb la qual es vol reivindicar la territorialitat, amb altres elaborats com el vinagre de merlot, moscatell, vermut, cava i poma, entre molts altres.

La cinquena generació de la família Badia també fa una aposta per la pedagogia, és a dir, la coneixença del que ha estat l'activitat, obrint el celler o la vinagreria a visites escolars o de grup. Una iniciativa que té la voluntat de donar a conèixer un reducte del què ha estat la història de Mollerussa i l’emprenedoria de la seva gent.

Comentaris