28.09.2020 |
Eduard Batlle
11:44
29/09/14

Aparença i realitat

Era dilluns al vespre i el telèfon mòbil bullia. Des de dues llistes d'amics diferents de la xarxa social Whatsapp no feien més que enviar-me missatges...

Aparença i realitat

Era dilluns al vespre i el telèfon mòbil bullia. Des de dues llistes d'amics diferents de la xarxa social Whatsapp no feien més que enviar-me missatges alertant-me de la situació: la Jihad començava a Lleida.

Els antics savis grecs varen escarrassar-se per intentar definir en què consisteix el saber. Davant els fets canviants, el brogit incessant d'esdeveniments que vénen i van, els filòsofs advertien que sovint les coses amaguen un fons diferent d'allò que semblen ser. D'aquesta visió superficial, poc profunda, agosarada, que es dóna amb tanta freqüència, en deien opinió. És a dir, aquell qui es deixa endur per l'aparença dels fets, per la rumorologia i l'estereotip no pot pretendre saber. Com a molt, opina.

El saber és quelcom més complex i difícil d'atènyer. Exigeix fer l'esforç d'esperar i deixar passar la vehemència i el cop calent. Cal observar amb atenció, obtenir totes les dades, comparar informació i partir de la premissa que moltes vegades les coses no són com semblen ser. La veritat -aletheia-, pels antics grecs, era com extreure el vel que cobreix la forma autèntica del món. El savi no es deixa endur per les aparences. Cerca la realitat.

I la realitat de dilluns passat era que un jove de vint-i-dos anys, estudiant de tercer de medicina de Logronyo, havia decidit repartir ganivetades a tort i a dret. Un europeu, un dels «nostres».

Pensava en tot això, perquè aquell vespre van córrer missatges de tot tipus per les xarxes socials. Fins i tot amics de qui conec la seva personalitat oberta i tolerant havien caigut en el parany de confondre aparença i realitat, i reenviaven missatges i imatges de fets i persones que no tenien res a veure amb el que va passar.

Què difícil és aprendre'n. Com ens plau deixar-nos seduir per la immediatesa de les aparences. Amb quina facilitat no sura la barreja estranya de pors i odis que es congria en les aigües socials quan aquestes es remouen.

 

Aparença i realitat
comentaris