Opinió

El peix que es mossega la cua

Les tauletes tàctils, bicis elèctriques, mòbils, impressores làser, Smart TV, tecnologia LED, càmeres fotogràfiques, navegació GPS, consoles i videojocs i  ordinadors  de gran autonomia, i altres complements al PC com ara els anti-virus, són infinitat d’electrodomèstics nous i eficaços que mai ens haguéssim pogut imaginar que existirien en la vida quotidiana dels humans i al segle XXI.

El món és un invent per fer altres invents. I els invents estan fets per reinventar-se.

Les tauletes tàctils, bicis elèctriques, mòbils, impressores làser, Smart TV, tecnologia LED, càmeres fotogràfiques, navegació GPS, consoles i videojocs i  ordinadors  de gran autonomia, i altres complements al PC com ara els anti-virus, són infinitat d’electrodomèstics nous i eficaços que mai ens haguéssim pogut imaginar que existirien en la vida quotidiana dels humans i al segle XXI.

Però això, de tant avançar, té la seva cara dolenta: el trencament de les  relacions humanes de cara a cara. La vida quotidiana ja no és el que era abans. Les invencions són el peix que es mossega la cua.

Per molt que sembli que estalvies, t’acabes gastant més del que t’hauries gastat.

L’entrada dels ‘smartphones’ a les nostres vides, ha revolucionat, sense dubte el consum d’Internet.

La classe mitjana sol gastar-se més de mig miler d’euros per un mòbil al que canviaran almenys cada 2 anys, ja que aquests mòbils evolucionen, aquesta és l’estratègia de màrqueting que fan servir les empreses tecnològiques i de telefonia mòbil.

Sens dubte tenir Internet al mòbil suposa avantatges, però té desavantatges bastant rellevants. Un dels catedràtics més importants en Psicologia de la Universitat del País Basc, Enrique Echeburúa, enumera les motivacions que tenen sobretot els joves per a l’ús de les xarxes socials i eines com el ja conegut entre els més joves,el Whatsapp en quan a accessibilitat, disponibilitat, alta estimulació, adrenalina i anonimat hi són presents.

Pel que fa a les addicions als smartphones tracta d’una conducta repetitiva que produeix plaer, almenys a les primeres fases, i que genera una pèrdua del control del subjecte com a una interferència greu a la seva vida quotidiana, segons explicacions del catedràtic, Enrique Echeburúa.

Quan hi ha dependència, l’addicte veu els beneficis de la gratificació immediata però no repara en les possibles conseqüències negatives a llarg termini, ha explicat aquest catedràtic de psicologia, en un dels seus estudis.

L’ ús amb responsabilitat crec que és d’allò més aconsellable per les persones que són usuàries d’aquest tipus de mòbil que es consolida en vendes, ja que aquestes noves tecnologies, que permeten fer les mil i una coses, i en ser tremendament nocives per la salut, i no sóc el primer en afirmar-ho, enganxa.

Molts psicòlegs, sociòlegs i professionals que tracten les addiccions , ja pensen que l’abús dels smartphones és una addició com una altra.

Per això, no trobo bé que nens pre-adolescents i adolescents es posin a utilitzar aquests smartphones perquè per ells representa un risc afegit, i quan l’ús es converteix en descontrol i desorganització, pot arribar a l’extrem que els nens enviïn missatges “nocturns” ja bé que sigui per parlar per qualsevol cosa, per dir hola i interrompre a l'altre o per “lligar” a través del mòbil.

La major part de la societat considera que pel fet que aquests serveis i apps siguin gratis s’han d’aprofitar. Però què és realment aprofitar?

 Les companyies de telefonia i adsl, se les inventaran totes per seguir fent diners, malgrat hi hagin programes de descàrrega gratuïta que enganxen i donen molta adrenalina, tanta que passen a ser productes que sense ells, algunes persones no podrien viure.

 Com que ja no facturen tant en SMS i trucades convencionals, ja han incorporat una nova estratègia per tenir la clientela més susceptible que s’ha vist mai.  iPads i Galaxy Tabs que sobrepassen el preu d’un terminal mòbil, són algunes de les estratègies de màrqueting.

 Al final, per molt que sembli que estalvies t’acabes gastant més del que t’hauries gastat. Comences tenint un mòbil i acabes contractant tots els serveis.

Les companyies saben molt bé el que fan, i si regalen alguna cosa, és per que t’ho gastis en un altre servei.

Sens dubte la millor comunicació és la de cara a cara, i sense Whatsapp podríem viure igual, malgrat molts joves diguin que és una joia.

I ja sabeu, les joies sempre solen sortir cares…