Insten a fixar en 5.000 metres quadrats la superfície mínima per als comerços del projecte de Torre Salses a Lleida

Segons ha defensat la portaveu del Comú, Laura Bergés, els centres comercials ubicats en la perifèria dels nuclis urbans perjudiquen el comerç local ubicat als centres urbans
Una de les comerciants que han intervingut en el ple de la Paeria de Lleida - Foto: ACN
photo_camera Una de les comerciants que han intervingut en el ple de la Paeria de Lleida - Foto: ACN

El ple de la Paeria de Lleida ha aprovat parcialment aquest divendres una moció, que ha estat presentada pel Comú, per un model comercial més sostenible a la ciutat. Un dels punts que s'han sotmès a votació és la modificació del planejament urbanístic de la futura àrea comercial de Torre Salses. Concretament, la moció insta a fixar una mida mínima de 5.000 metres quadrats als establiments comercials de gran format que puguin implantar-se en un sector de la zona. Aquesta proposta ha tirat endavant amb els vots a favor del mateix Comú, PP, ERC i Junts. En canvi, PSC i Vox hi han votat en contra.

Segons ha defensat la portaveu del Comú, Laura Bergés, els centre comercials ubicats en la perifèria dels nuclis urbans perjudiquen el comerç local ubicat als centres urbans, i a més, generen un increment de la mobilitat en cotxe que perjudica la qualitat de l'aire i la sostenibilitat. Amb la moció, es vol evitar aquests perjudicis i també l'aparició de locals buits al centre de la ciutat perquè franquícies o comerços, amb superfícies inferiors als 5.000 metres quadrats, puguin traslladar-se a la zona on es projecta l'àrea comercial de Torre Salses.

A banda d'això, els acords aprovats d'aquesta moció també inclouen vincular el desenvolupament del sector a la signatura d'un conveni urbanístic que obligui el promotor comercial a costejar la totalitat de les obres d'urbanització, incloses les infraestructures de transport públic, així com instar a la Generalitat a què, en l'adjudicació de llicències comercials, tingui en compte les exigències de transparència fiscal i responsabilitat laboral. En canvi, s'ha rebutjat el punt que demanava iniciar una revisió d'ofici del planejament urbanístic del polígon SUR 42 (Torre Salses).

En el debat de la moció, diversos grups han cedit temps de les seves intervencions perquè participessin en la sessió representants del comerç local i del món veïnal, com Mertxe París (Slow Shop Lleida), Àngels Revés (AAVV de Noguerola-Estació-Segre) i Mercè Trepat (Associació Projecte Lleida), que han exigit a l'equip de govern de la Paeria de Lleida que no desenvolupi el projecte comercial de Torre Salses i promogui alternatives com el Pla de l'Estació.

Demanen millores en el servei dels trens d'alta velocitat

El ple de la Paeria ha aprovat també una declaració institucional per a la millora del transport ferroviari de passatgers en alta velocitat a Lleida, a partir de la moció presentada per la Federació d'Associacions de Veïns de Lleida i que ha presentat al ple el seu president, Toni Baró.

El text planteja quatre reivindicacions concretes i insta la Paeria a fer-les arribar a la conselleria de Territori de la Generalitat i a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana al més aviat possible. En primer lloc, es demana la revisió de les tarifes actuals dels trens Avant, sigui amb un augment de la subvenció estatal o amb l’optimització de les places lliures als AVE, com proposava un estudi de CCOO.

En segon lloc, es reclama l'augment de les freqüències de l'Avant i les places disponibles en els trens que surten de Lleida a primera hora del matí en direcció a Barcelona. Així mateix, es reclama un servei en caps de setmana per al trajecte Barcelona-Lleida a les 21.30 hores, ja que actualment l'últim tren surt a les 20.05.

També s'ha demanat incrementar les freqüències dels trens Avlo amb parada a Lleida, que ara només s’atura a la ciutat en una de les quatre circulacions diàries que té, i dels Iryo i Ouigo, que no hi fan parada.

Finalment, es vol disposar d'una parada en el servei AVE estrenat recentment entre Madrid, Marsella i Lió, com ja tenen la resta de capitals catalanes.

El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha agraït Baró la feina feta per la FAVLL i ha assenyalat que ahir hi va haver una reunió entre el govern de l'Estat i de la Generalitat per tractar sobre Rodalies i altres qüestions i ha apuntat que  "esperem tenir bones notícies" pròximament.

Comentaris