Mollerussa s'omple un any més en una festa pionera a tot Catalunya

Diversitat d'opinions en la desena edició de l'Open Night per part dels comerciants

Canvis en les tendències de consum i el mercat, pujada de preus, hores de treball, caràcter dinamitzador del territori i necessitat de donar suport al comerç local en el dia a dia, els principals factors que destaquen els participants de Mollerussa Comercial a la desena Open Night

Activitats de l'Open Night 2023 a Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa
photo_camera La Noemí i la Concep de Le Coquett, establiment participant a l'Open Night de Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa

Ara fa dotze anys, l'associació Mollerussa Comercial va impulsar una iniciativa pionera a tot Catalunya: l'Open Night, una nit en què els establiments, excepcionalment, obren a la matinada per donar el tret de sortida a la temporada de rebaixes. Mentre que la iniciativa ha anat agafant força per atreure gent de tot el territori i ser imitada en altres ciutats (incloses Lleida i Tàrrega), les tendències en el mercat i el consum han canviat al llarg d'aquests anys, una evidència que tots els comerciants coincideixen en assenyalar. 

Amb tot, els carrers de Mollerussa van omplir-se de nou en la celebració d'un dels esdeveniments més populars de la capital plaurgellenca, atraient gent de diverses comarques i oferint una programació variada que, al voltant de la temàtica del circ, incloïa representacions acrobàtiques i espectacles itinerants, escenografies diverses al voltant dels establiments, música en directe i sortejos de premis.

Mollerussa Comercial és l'associació que va idear i impulsar aquesta iniciativa pionera a tot Catalunya, i que ha protagonitzat altres iniciatives referents com la invenció del Molleuro, una moneda de km. 0 que promou el consum de proximitat i que ja ha estat imitada en altres ciutats del país

Activitats de l'Open Night 2023 a Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa
Un Molleuro, la moneda de km. 0 de Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa

Havent obert les seves portes a les 23 hores, els comerciants, que van treballar fins les 3 de la matinada mantenint oberts una seixantena d'establiments de la ciutat, de comerç i d'hostaleria, van fer valoracions diverses al voltant de l'esdeveniment, que enguany arribava a la seva desena edició (ja que durant dos anys es va aturar per la pandèmia). Tot i la diversitat en les opinions pel que fa al balanç, els establiments van coincidir en diversos punts, com ara que les tendències el consum han canviat, la necessitat d'innovar davant aquests canvis i la dedicació que requereix per comerciants i hostalers, que treballen fins a altes hores de la nit amb una afluència generalment major i més concentrada de l'habitual. En posar tots els factors en una balança (com són les vendes amb relació a les hores i l'esforç dedicat), els participants en l'Open Night oferien disparitat d'opinions pel que fa a aquesta i a edicions futures.

Canvis en el consum, necessitat d'innovació i crida per cuidar el consum de proximitat

En el cas de la Núria, de la Llenceria Prim (carrer Jacint Verdaguer, 7), la desena edició ha estat "una mica més fluixa" que les anteriors. Ho atribueix a què "fa temps que es fa el mateix", i creu que "estaria bé innovar una mica". "Hi ha gent, hi ha ambient i és una festa, però caldria que ens trobéssim els botiguers per veure què", va indicar, mentre els clients que omplien l'establiment li donaven uns minuts de descans. A més, la Núria també va remarcar que una de les grans raons de ser originals de l'Open Night, l'inici de les rebaixes, s'ha anat dissolent amb el temps a mesura que les tendències globals en el consum han canviat: "Abans marcava el començament de les rebaixes. Ara, encara que continua sent una festa, ja no", va dir. En aquest sentit, va indicar que és important valorar "si cal estar despatxant fins la matinada per fer el mateix que faríem durant un dia".

En una línia similar, la Noemí i la Concep de Le Coquett (plaça Manel Bertrand) van indicar que havien detectat un descens de l'afluència respecte a edicions anteriors. "Al seu moment va tenir el seu 'boom', però cada any ha anat a menys. És el moment de fer històries noves", van assegurar, remarcant que, també, les necessitats de la gent han canviat. La Noemí i la Concep, que vivien la nit amb actitud festiva i oberta al públic, van voler recordar també que "estem en un moment de crisi que afecta tots els sectors", i en aquest sentit, van remarcar que, en el seu dia a dia, han notat que el públic no gasta tant com abans. "Està canviat l'escala de valors de la gent, amb la pujada de preus. I el comerç s'ho està notant molt", van assegurar.

Tanmateix, l'entusiasme era palpable en l'ambient, fos més o menys replet de gent que en altres edicions. Així s'evidenciava a la botiga d'Elisabeth Rosinach (carrer Arbeca, 4) on tant clients com dependentes es mostraven festius.

Activitats de l'Open Night 2023 a Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa
La responsable i les treballadores de la botiga de moda Elisabeth Rosinach - Foto: Jordi Vinuesa

"Estem molt contentes. La gent ens ha vingut a veure: amics, els habituals i gent nova", va indicar vehement l'Anna, qui treballa amb Rosinach des de fa 19 anys. L'Anna va mostrar-se agraïda tant amb el públic com amb l'organització, la implicació dels quals assegura que fa possible la iniciativa d'aquesta mena més exitosa de totes, destacant, a més, que la de Mollerussa va ser la primera de tot Catalunya: "Encara que hem participat en molts 'Open Nights', també a Tàrrega i Lleida, el de Mollerussa és, amb diferència, el millor. El que s'aconsegueix aquí no s'aconsegueix enlloc més, ja que tota la comarca respon i s'implica". Encara que l'Anna també va assegurar haver notat que les tendències en el consum han canviat i que les vendes poden variar, creu que, la balança, continua sent notablement positiva: "Aquesta no és la festa de la ganga (nosaltres tenim uns clients que venen cada dia a qui hem de respectar), però encara que les vendes no siguin les mateixes, l'afluència que aconseguim aquesta nit és incomparable amb un dia de cada dia", va assegurar, tot defensant que "és una festa molt bonica que val la pena mantenir".

També a Valero Botigues de Moda (carrer Arbeca, 18), on només podies accedir esquivant desenes de clients de totes les edats, l'Eva valorava positivament el poder dinamitzador de la iniciativa, encara que reconeixia que, el fet que les rebaixes comencin cada cop abans, li ha anat traient aquest punt distintiu a l'Open Night, tot un "esdeveniment social" que, alhora, requereix molt esforç perquè cal fer front a més afluència de gent fins a la matinada. Per això, encara que l'Eva creu que "és un punt a favor de al gent del territori" en tant que punt de trobada i d'oci, desitja que la gent prengui consciència de la importància de donar suport al comerç local en el dia a dia"Volem animar a tothom que vingui, avui i cada dia. Perquè puguem continuar oberts i mantenint-nos al peu del canó", va manifestar.

Per la seva banda, la Núria de Núria Sans Moda Femenina (plaça Major, 16) oferia un punt intermedi entre totes les visions, recollint una perspectiva general que assenyala que "la cosa està animada i es veu ambient", tot i que "potser de cara a l'any que ve s'ha de reformular" per compensar el fet que el període de rebaixes ja no està tan marcat i mantenir aquesta "festa del comerç i l'hostaleria" referent a les terres de Lleida i també a tot Catalunya.

Àlbum  fotgràfic - Autor: Jordi Vinuesa

Activitats de l'Open Night 2023 a Mollerussa - Foto: Jordi Vinuesa
Els carrers de Mollerussa plens en la desena Open Night 2023 - Foto: Jordi Vinuesa

 

Núria Sans, 

Comentaris