El Patronat de Turisme de Lleida destinarà 1,2 M€ a la promoció turística local

El Patronat manté la seva aposta per una gestió del turisme més sostenible
Foto: Aida Pallàs
photo_camera Cavalls pasturant al Port de la Bonaigua (Pallars Sobirà) - Foto: Aida Pallàs

El Consell d'Administració i la Junta General del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, l'òrgan de govern de l'entitat, han aprovat aquest dilluns el pressupost del Patronat per a l'any 2024, previ a l'aprovació per part del ple. Serà de 5,61 milions d'euros, un 4,6% més respecte els comptes del 2023 i del 2022 que han estat d'uns 5,35% milions d'euros cadascun. Del total, l'òrgan preveu destinar més d'1,2 milions d'euros a ajuts per a actuacions de promoció turística adreçats a ajuntaments, consells comarcals i entitats turístiques. A la reunió també s'ha valorat satisfactòriament el balanç provisional del sector turístic d'enguany, que amb les dades provisionals representa el millor registre de tots els temps. 

El pressupost aprovat aquest dilluns pel Consell d'Administració i la Junta General del Patronat, i pendent de l'aprovació per part del ple de la corporació, destinarà l'any vinent un total de 350.000 euros a ajuts a ajuntaments per a la promoció turística i 230.000 euros més als consells comarcals per a accions promocionals del territori. Al programa Pirineus s'hi destinen 138.000 euros i per a accions conjuntes amb l'Agència Catalana de Turisme, un total de 125.000 euros més. Les entitats empresarials com ara la Federació d'Hostaleria de Lleida, la Federació de Càmpings Terres de Lleida, la Federació de Cases de Turisme Rural, la Ruta del Vi de Lleida, el conveni amb FGC pel Tren dels Llacs i la mancomunitat d'estacions d’esquí de muntanya rebran conjuntament 309.000 euros.

Per la seva banda, el pressupost de l'any 2024 també destina 250.000 euros a projectes diversos de Promoció turística de la demarcació, uns altres 60.000 euros a la participació i presencia en fires, 48.000 euros al Premi Pica d'Estats, 30.000 euros a la Càtedra de Turisme i Interior de la Universitat de Lleida i uns altres 30.000 euros per a cursos i per la millora de la competitivitat del sector turístic de la demarcació de Lleida. Amb el nou pressupost es reserva 1,4 milions d'euros per a les campanyes publicitàries del Patronat.

Nou Pla d'accions 2024

La Junta General ha aprovat també el Pla d'actuacions del Patronat per a l'any 2024, que prioritza les seves accions al mercat estatal amb una aposta adreçada al consumidor final i de proximitat i que dona preferència al públic familiar multigeneracional, com també al segment sènior, parelles que viatgen sense fills i els que cerquen experiències singulars sota el segment 'Premium' amb productes de natura, turisme actiu, cultura, gastronomia (oleoturisme, enoturisme i producte local), Moturisme, Turisme de negocis, turisme esportiu i experiències de turisme responsable.

Dins del mercat estatal el Pla d'accions prioritza l'àmbit de les actuacions a Catalunya, en segon  la comunitat de Madrid, el País Basc, el País Valencià i les Illes Balears i la resta de mercats. Pel que fa als mercats internacionals donarà preferència a la presència de la destinació a França com a primer mercat internacional, seguit de Bèlgica, Països Baixos i Luxemburg, Alemanya i el Regne Unit, entre d'altres.

Pel que fa als objectius de cara al 2024, el Patronat de Turisme vol apostar per seguir implementant el model de gestió turística sostenible i regeneratiu d'acord amb el Pla Estratègic de Turisme del Pirineu i les Terres de Lleida 2023-2026.

Dades de rècord en els primers nou mesos de l'any

D'altra banda, durant la celebració de la Junta General del Patronat el vicepresident del Patronat de Turisme, Juan Antonio Serrano, ha donat a conèixer les dades provisionals del comportament turístic a la demarcació de Lleida durant la campanya d'estiu del 2023 com també dels resultats dels 9 primers mesos de l'any, que s'han situat en els millors registres de tots els temps, superant el nombre de viatgers i de pernoctacions de l'any 2022, els millors fins ara, com també des d'abans de la pandèmia.

Serrano ha explicat que la demarcació de Lleida ha finalitzat la campanya estival amb una xifra rècord quant al nombre de viatgers, amb un 3,9 per sobre de les dades del 2022, i ha revalidat pràcticament el nombre de pernoctacions del 2022, any en què es va assolir el millor resultat històric.

Juan Antonio Serrano ha explicat que la bona salut que ha mostrat aquest estiu el turisme a la demarcació de Lleida manté la mateixa tendència que ha tingut el sector durant tot aquest any 2023, de gener a setembre. I al mateix temps segueix també la línia de creixement positiu que ha marcat el sector turístic a les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida des de l'any 2013 fins a l'arribada de la pandèmia l'any 2020 quan es va posar fre a aquest creixement sostingut.

De gener a setembre la demarcació de Lleida ha rebut 1.097.186 turistes, que han fet 2.705.691 pernoctacions. Aquests resultats representen un 4,32% més de viatgers i un 0,76% més d'estades que l'any 2022. I en relació amb el 2019 el nombre de viatgers ha crescut un 8,27 % i les pernoctacions un 11,63%.

Les dades dels 9 primers mesos d'enguany mostren una lleugera major desestacionalització turística a la demarcació. Mentre que les de pernoctacions a l'estiu han tingut un lleuger retrocés d'un 0,9%, el balanç de pernoctacions durant els 9 primers mesos de l'any mostren un creixement d'un 0,76% en relació amb l'any 2022 i d'un 11,63% en relació amb el 2019. Això vol dir que s'ha produït una menor concentració d'estades durant el període d'estiu i s'han ampliat en relació l'any passat les pernoctacions en el període comprès de gener a maig.

El turisme estranger per la seva banda ha experimentat un creixement d’un 17% en el nombre de viatgers i un 9,80% més de pernoctacions en relació amb els 9 primers mesos del 2022. Respecte el 2019 el nombre de viatgers estrangers ha crescut un 12,60% i les estades un 7,61%.

Comentaris