El Museu Tàrrega Urgell restaura un quadre barroc que havia pertanyut a la família reial espanyola

Es tracta d'un oli sobre tela de temàtica religiosa del segle XVIII que Jordi Tàssies Segarra va donar a l'Ajuntament l'any 2022
Restauració del revers del quadre donat per Jordi Tàssies Segarra a l'Ajuntament de Tàrrega
photo_camera Restauració del revers del quadre donat per Jordi Tàssies Segarra a l'Ajuntament de Tàrrega - Foto: AjTàrrega

L'Ajuntament de Tàrrega, a través del Museu Tàrrega Urgell, ha dut a terme la restauració d'un quadre barroc d'autor desconegut durant els mesos de novembre i desembre del 2023. Es tracta d'un oli sobre tela pintat durant el segle XVIII que plasma la figura de San Diego de Alcalá. Aquesta obra té la particularitat que al revers hi conserva pintat l'escut del rei de Felip V, fet que s'explica perquè en algun moment ha pertanyut a la família reial espanyola. El quadre, de 106 x 84 centímetres, provenia de la casa modernista de Cal Segarra, situada al carrer del Carme de Tàrrega, i és propietat de l'Ajuntament des del novembre de 2022, quan Jordi Tàssies Segarra en va fer donació per tal que formés part del fons artístic del Museu.

La peça es posà en mans de Rosaura Janó, tècnica de restauració de l'empresa Kreit Restauro S.L., que durant els dos darrers mesos de l'any passat hi va treballar al Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya. L'anvers de l'obra, que havia estat intervingut anteriorment, presentava una capa uniforme de brutícia mentre que el revers a més presentava pèrdues de la policromia. Quant al marc del quadre, que també havia estat objecte de restauració prèviament, presentava pèrdues de preparació i daurat així com un notable deteriorament del suport en algunes zones puntuals, en part, a causa de l'atac de xilòfags.

Restauració del quadre donat per Jordi Tàssies Segarra a l'Ajuntament de Tàrrega
Restauració del quadre donat per Jordi Tàssies Segarra a l'Ajuntament de Tàrrega - Foto: AjTàrrega

Segons ha explicat el director tècnic del Museu, Oriol Saula, "la intervenció ha permès desinsectar el quadre, fixar la policromia de la pintura del revers, consolidar i fixar el marc així com netejar-lo". La restauració, encarregada pel Museu Tàrrega Urgell, s'ha dut a terme gràcies al suport econòmic i logístic del Departament de Cultura de la Generalitat, en el marc de la línia de subvencions en règim de concurrència competitiva per a la conservació-restauració de béns mobles i dels elements arqueològics i artístics integrats en el patrimoni immoble que concedeix el Departament i que canalitza a través de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural.

Un cop restaurat, el quadre es tornarà a exposar a les Sales Nobles de Cal Perelló, seu de l'equipament museístic, on es podia admirar des que es va incorporar al seu fons ja que tant l'immoble com el quadre són de la mateixa època i presenta una temàtica habitual als habitatges benestants en aquells temps.

Altres obres provinents de Cal Segarra

Aquest és un dels tres quadres barrocs provinents de Cal Segarra que el Museu Tàrrega Urgell ha rebut en donació. Recordem que l'any 2020 Montserrat Tàssies Segarra (germana de Jordi Tàssies Segarra) i la Congregació del Sagrat Cor de Jesús, de la qual havia format part Montserrat Segarra Soler (descendent del matrimoni Segarra - Soler i tieta de dels germans Tàssies-Segarra) ja varen fer donació al consistori targarí de dues pintures barroques de temàtica religiosa del segle XVIII així com d'una escultura de la verge Immaculada de les acaballes del segle XIX.

Les dues pintures són dues teles de 155 per 97 centímetres titulades 'Deixeu que els nens s'atansin a mi' i 'El baptisme de Crist' i ja foren restaurades al 2022. Totes dues havien format part d'un conjunt de sis quadres amb el qual l'arquitecte Alexandre Soler i March (1873-1949) va obsequiar la seva neboda Purificació Soler i Marc (1890-1991) en contraure matrimoni amb el targarí Josep Maria Segarra i Vives (1885-1921) a principis del segle XX. Les tasques de restabliment d'aquestes obres que s'atribuïen al pintor barroc Bernat Amorós (documentat entre 1653 i 1687) evidenciaren que els quadres van ser pintats en una data posterior a la mort d'aquest reconegut artista. Pel que fa a l'escultura de la verge Immaculada, es tracta d'una peça de finals del segle XIX de la verge Immaculada obra d'Agapito Vallmitjana, un dels escultors catalans més rellevants de la segona meitat del segle XIX.

Comentaris