Duros per quatre pessetes: una campanya històrica pel futur del comerç a Mollerussa

Una campanya que farà història pel momentt que vivim, i amb la qual tots hi guanyarem
Una de les grans lliçons que aquesta epidèmia ha deixat marcada en les nostres generacions és quant d'imprescindible és el comerç de proximitat, aquell que sempre ha estat allà. I ara, cal cooperar-hi més que mai. 

En diuen “nova normalitat”, però bé sabem que la nova realitat que es deixa entreveure amb l'inici del desconfinament arriba amb novetats per quedar-se. O més que novetats, maneres de fer que potser els últims anys havíem oblidat i que ara ens són necessàries, i que en el present dibuixen uns horitzons no només esperançadors, sinó prometedors.

L'associació de comerciants ha iniciat la que potser serà la campanya més important de tota la seva història, i també de la nostra, perquè amb aquesta campanya, tots hi sortim guanyant: Duros a quatre pessetes. Sí, ho heu entès bé: una campanya amb la qual obtindreu uns quants diners a canvi d'uns pocs.

Com? Doncs amb la nostra moneda: els molleuros. Fent l'entrega d'un màxim de 100 euros, us bescanviaran 120 molleuros.

S'ha instal·lat un punt d'informació al centre, a la plaça Manel Bertrand, on els majors de divuit podran bescanviar o bé 50 euros per 60 molleuros, o bé 100 euros per 120 molleuros (només una vegada per persona).

El canvi es donarà en bitllets de 10 i 5 molleuros i monedes d'1 molleuro perquè sigui fàcil fer les compres sense que quedi canvi (ja que el canvi no es podrà tornar en euros de nou, cosa que desvirtuaria la campanya). 

Amb un pressupost de 22.000 euros, es calcula que aquesta campanya tindrà un impacte econòmic de gairebé 110.000 euros entre els associats a Mollerussa Comercial i, és clar, un impacte molt positiu sobre la ciutat. Ara ens toca decidir, a cadascun de nosaltres, si volem participar d'aquest moment, i com volem fer-ho. Clar, que tot anirà bé. Perquè entre tots farem el que hem de fer.

Una de les grans lliçons que aquesta epidèmia ha deixat marcada en les nostres generacions és quant d'imprescindible és el comerç de proximitat, aquell que sempre ha estat allà. I ara, cal cooperar-hi més que mai. 

Els gegants d'Internet són omnipresents com un núvol densíssim, i ens hem acostumat a viure sota la seva ombra, acceptant que, per cada clic que fem per fer-hi una compra, els qui treballen al comerç de sota casa tindrà un ingrés menys i una angoixa més. 

Fa temps que plou incertesa sobre els comerços del nostre poble, i nosaltres molts cops els hem deixat a la intempèrie.

Això, bé ho sabem, perquè tots en coneixem algun (i més d'un), ha dut a abaixar la persiana de comerços que treballaven molt bé i que van fer tots els esforços per oferir-nos uns serveis i productes que estiguessin a l'altura d'allò que oferien els gegants virtuals.

Però encara és més: la seva qualitat, per defecte, sempre era impecable, molt major que allò que ens oferia el núvol, que no et coneix, la teva felicitat no li preocupa, i no té cap mena d'experiència en cap camp comparable amb la que els comerciants, també els teus assessors personals, et poden demostrar quan entres al seu establiment i hi diposites tota la teva confiança.

Ara, havent après la lliçó, i havent redescobert el gran valor dels nostres comerços, no ens podem permetre tornar a dinàmiques inconscients i anteriors a la crisi que els posin més temps en risc

Per molt que tinguis el núvol, quan un comerç s'esfuma, desapareix del teu carrer. I amb ell, els seus productes, la seva experiència, la vida i dinamisme, l'ocupació i els ingressos que donaven a la ciutat. Per molt que tinguis el núvol, a pesar de tot, els qui són infal·libles són els de sota casa teva.

En plena crisi sanitària ha quedat demostrat: Internet no ens podia oferir el que és essencial.

Al·liè al que estava passant, a tot el món i a casa nostra, ens seguia oferint qualsevol producte de qualsevol racó del planeta, que en aquells moments ens resultaven d'allò més inútils. 

A l'inici de la crisi, tots a la vegada, vam girar la vista cap al comerç del costat de casa: ho tenia tot, sabia el que necessitaves i et salvaria d'aquesta crisi.

Potser sí que, allò que un dia ens havia semblat molt barat, ens havia acabat sortint molt car en realitat. Era hora de començar a preguntar-nos, doncs, quant havíem estat pagant vertaderament per un producte o servei quan féiem una compra.

El regateig d'uns pocs euros ens sortia a compte, a canvi de perdre botigues físiques, molta més qualitat, tracte directe, vida a la ciutat i ocupació, i la garantia que tindrem allò que ens fa falta sempre al nostre abast? No. És clar que no.

Ara, havent après la lliçó, i havent redescobert el gran valor dels nostres comerços, no ens podem permetre tornar a dinàmiques inconscients i anteriors a la crisi que els posin més temps en risc: hem de cuidar-nos entre tots i fer un pas cap a una vida més sostenible, justa i feliç de forma conjunta. Això passa per la consciència i la cooperació com a societat, i participar activament de les iniciatives que s'endeguin des de dins i que tinguin per objectiu dinamitzar la vida local després d'aquests mesos d'aturada total.

Mollerussa té experiència en iniciatives conjuntes i innovadores que demanen de la cooperació de la ciutadania, i ara és un moment clau.