Lleida es convertirà en Ciutat 30
L'Ajuntament de Lleida ha presentat aquest dimarts la nova regulació i la campanya que l'acompanyarà per fer-ne la senyalització corresponent i la divulgació entre la ciutadania. L'alcalde Miquel Pueyo ha explicat que el confinament va permetre posar en marxa algunes mesures i, davant l'experiència positiva, s'ha volgut donar un pas endavant amb l'aprovació al ple de juny de la mesura la modificació de la velocitat a la majoria de carrers, que no ha rebut cap al·legació. Això, ha dit, és significatiu perquè el projecte neix amb elevat consens.
Lleida se suma al llistat de ciutats que ja han fet el canvi en el model de mobilitat, com és el cas de Tarragona, Palma o Bilbao o, mirant a Europa, Estocolm, Berlín o Londres
Circular a menys velocitat comportarà menys accident i de menor gravetat
La mesura afecta unes 1.100 vies de la ciutat
El tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, Toni Postius, ha assenyalat que són el 87% del total i que només 26, bàsicament vies principals, tindran una limitació superior. Postius ha recordat que la conversió en zona de vianants dels carrers els caps de setmana ja va ser una primera acció, que té continuïtat amb el canvi de velocitat que s'aplica a gairebé tota la ciutat.
L'Ajuntament de Lleida ha instal·lat 20 senyals verticals a les entrades de la ciutat amb la indicació de límit de velocitat i es reforçarà la senyalització horitzontal i vertical de 50 km/h a les vies principals, amb una setantena de panells -se senyalitzaran les de 50 per indicar que a la resta, s'ha de circular a 30-. També s'han establert pautes per als conductors, vianants, ciclistes i conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP), on s'especifiquen els punts que els impliquen més directament, per saber per on es pot circular i algunes recomanacions.
El canvi en la mobilitat de la ciutat és un dels grans objectius del govern d'ERC, JxCat i del Comú, com ha remarcat el tinent d'alcalde Sergi Talamonte, perquè les experiències en altres llocs demostren que una velocitat més reduïda és bona per als usuaris en l'àmbit de la seguretat i per al medi ambient. Talamonte ha destacat la transversalitat de la iniciativa i el seguiment que s'anirà fent.
Talamonte ha incidit en la pressió mediambiental, ja que a menys velocitat, menys emissió de diòxid de carboni (OC2), així com un 20% menys de partícules en suspensió o 3 decibels menys a la ciutat. És a dir, es redueix la pressió mediambiental, les emissions -amb estalvi energètic- i el soroll. La previsió és que redueixi un 3% el CO2. El responsable de Transició Ecològica ha assegurat que és una aposta per a la convivència dels diferents tipus de vehicles a la ciutat, i és, a més, un punt de partida que segur que es podrà anar polint en els propers mesos en base l'experiència que es tingui.