La diagnosi de la cadena de valor de l'oli permet identificar i concretar fins a 43 oportunitats de negoci a les Garrigues i el Segrià Sec
L'estudi Diagnosi de la cadena de valor de l’oli i de les seves potencialitats de creació de negoci, encarregat pel Consell Comarcal de les Garrigues, amb la col·laboració de l'ens comarcal del Segrià, ha identificat i concretat fins a 43 oportunitats de negoci entorn de la cadena de valor de l’oli en un sentit ampli, introduint-hi diferents binomis de l’oli com ara oli-turisme, oli-gastronomia, oli-patrimoni, oli-sostenibilitat, oli-paisatge o oli-art, entre d’altres. Els resultats de l'estudi es van presentar el passat 5 de juny a Llardecans i Juncosa.
En aquest enllaç trobareu les dades competes de l'estudi:
El treball, dut a terme per l'equip de professionals de Raiels, s'està implementant al territori durant aquest 2018, subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya en el marc del Programa de projectes innovadors i experimentals
Les dades recollides han permès tenir una visió transversal de tot el sector de l’oli d’oliva a les Garrigues i al Segrià Sec, ja que se centra en una anàlisi qualitativa entorn de tota la seva cadena de valor, abraçant els 4 nivells clau: la producció, la transformació, la distribució i comercialització, i el consum de l’oli.
L'estudi ha estat possible gràcies a la participació de més de 100 agents tant de l’àmbit tècnic, com del sector de l’oli, del turisme i d’altres
Les oportunitats de negoci identificades a l'estudi en relació amb el cultiu de l'olivera són, entre altres, la modernització de les explotacions mitjançant la reconversió de secà a regadiu de suport; l'augment de la superfície de cultiu d'olivera sota les directrius de la producció ecològica o altres models de gestió ambientalment sostenibles (producció integrada, biodinàmica, etc.); la diversificació de les varietats d'olivera cultivades; passant per la conservació dels oliverars vius, on hi ha un ric ecosistema associat, configurat a nivell natural per la seva biodiversitat (fauna i flora).
Es destaca el nivell cultural pel paisatge agrari i per un llarg i extens patrimoni cultural, i el nivell social pel conjunt de persones que treballen aquests cultius, mantenen el paisatge agrari i viuen als pobles
En l'àmbit de les oportunitats de la comercialització de l'oli, destaca la venda directa des del territori; l'ecommerce o venda electrònica; convertir la Fira de l'Oli de qualitat verge extra en el gran referent del sector a nivell català (i internacional); creació d'oleoteques i botigues especialitzades en productes locals; comptar amb la restauració com a col·laborador en la comercialització de l'oli d'oliva verge extra; o l'exportació del producte, entre altres.