CCOO i UGT denuncien que les freqüències de busos no contemplen l'increment d'usuaris ni els canvis quant a mobilitat

Els conductors d'Autobusos de Lleida demanen a la Paeria que revisi i millori els horaris per revertir el "mal servei"

El Comitè d'Empresa d'Autobusos de Lleida, amb representants de CCOO i la UGT, ha denunciat el "mal servei" del bus urbà per horaris obsolets sense revisar en més de deu anys
Representants del Comitè d'Empresa d'Autobusos de Lleida durant una roda de premsa a Lleida per denunciar el mal funcionament del servei
photo_camera Representants del Comitè d'Empresa d'Autobusos de Lleida durant una roda de premsa a Lleida per denunciar el mal funcionament del servei - Foto: Anna Berga

Amb l'increment d'usuaris, vehicles privats i canvis en la mobilitat, sorgeixen deficiències en el servei de bus urbà. La mitjana d'edat de la flota, que supera els 11 anys (el doble del permès), i la pròxima expiració de la concessió, que es preveu prorrogar dos anys, intensifiquen la problemàtica. El Comitè d'Empresa sol·licita a l'Ajuntament trobar solucions per millorar la situació.

El principal problema del mal servei, denuncien, són els horaris, que no es revisen des de 2013 ja que preveuen unes freqüències de pas "que són impossibles d'assumir" arran de l'increment del trànsit rodat i del nombre de passatgers a causa de la bonificació dels abonaments, així com per les obres que s'han fet en els darrers anys i que han comportat canvis en la mobilitat.

El servei compta amb una flota d'una quarantena d'autobusos, dels quals n'hi ha que arriben als 22 anys. Els més nous es van estrenar fa quatre anys, al 2019, i la flota té una mitjana d'11,5 anys, quan la concessió del servei estipula que no ha de sobrepassar els 7.

Autobusos de Lleida té una plantilla de 128 persones, dels quals 112 són personal de conducció. Membres del comitè han assenyalat que un 10% dels treballadors estan de baixa, degut a dolències a la zona de l'esquena però també per ansietat, i ho atribueixen a les queixes que han d'aguantar dels usuaris i a les preses per complir amb l'horari marcat.

"Estem fent feina per sobre les nostres possibilitats amb material obsolet i pals a les rodes i entrebancs a tot arreu", ha afirmat el president del comitè, Paco Morales, que ha criticat la poca comunicació que tenen amb la Paeria i el menysteniment que senten quan els hi aporten les seves propostes.

Des del comitè demanen a la Paeria que revisi i modifiqui el sistema d'horaris i la mobilitat. Morales també ha demanat una eventual remunicipalització del bus urbà, que es va privatitzar l'any 2001, perquè el servei recuperi la "vocació de servei públic".

El comitè d'empresa del servei ha fet pública la seva denúncia aquest dimecres en una roda de premsa a la seu de CCOO de Lleida. Confien que la seva crítica provoqui la reacció de la Paeria, tot i que tampoc descarten protestes en un futur.

Comentaris