Els lleidatans i lleidatanes fan el 50% dels seus desplaçaments a peu

Segons la diagnosi municipal per a l'elaboració del nou Pla de Mobilitat

Vista aèria del conjunt del Turó de la Seu Vella. @a_mededkov
photo_camera Vista aèria del conjunt del Turó de la Seu Vella. @a_mededkov

La setmana passada es va presentar a Lleida la diagnosi del nou Pla de Mobilitat Urbana de la capital de Ponent.

Aquest document analitza la situació de la mobilitat a Lleida i esbossa les línies estratègiques del Pla, el qual prioritza el vianant i afavoreix la mobilitat activa

A l'acte hi eren convidades unes 130 entitats de la ciutat vinculades tant a l'àmbit del transport com a representants de diferents administracions públiques, sindicats, associacions empresarials i comercials, col·legis professionals, entitats d'àmbit cultural, esportiu i de serveis i representants de l'Horta. 

El Pla de Mobilitat Urbana configura les estratègies de mobilitat sostenible del municipi, vigent durant sis anys. 

A Lleida gairebé la meitat dels desplaçaments (48,23%) es fan a peu, malgrat que les condicions climàtiques els perjudiquen a l'estiu i l'hivern. No obstant això, el disseny de la ciutat afavoreix els desplaçaments amb vehicle privat. En vies principals es registren entre 8.000 i 10.000 vehicles al dia i a l'LL-11 s'arriba als 16.000, tot i que les vies d'accés a la ciutat registren ara 104.000 vehicles diaris.

Pel que fa a la xarxa per a bicicletes i VMP, s'ha incrementat de 36 a 44 quilòmetres entre 2009 i 2022, però es detecten encara mancances, com la falta de connectivitat, amb punts sense xarxa segura o trams sense unir; la manca d'aparcaments segurs; o la invasió del carril bici per altres vehicles o obres. 

Quant al servei d'autobusos, es preveu una modificació a mig termini a causa de la construcció de la nova estació d'autobusos. Entre les mancances detectades hi ha la poca fiabilitat del servei de cara als usuaris, l'escassa freqüència, la manca d'informació a les parades del temps restant per a l'arribada del següent autobús i el fet que hi hagi algunes zones de la ciutat sense cobrir per una parada en un radi de 250 metres. També hi ha una escassa cobertura als polígons d'activitat i horaris no pensats pels torns de treball.

L'impacte de la pandèmia també es deixa notar en els usuaris de l'autobus i la demanda ara és inferior a la de 2019

Mentrestant, el servei de transport públic avança cap a la intermodalitat amb la construcció de la nova estació d'autobusos en una ubicació cèntrica i a tocar de la del ferrocarril, que es veurà potenciada també amb la consolidació de la xarxa de Rodalies de Lleida, malgrat que s'aprecia un desequilibri entre els serveis d'alta velocitat i els convencionals, pel que fa a freqüències i temps de viatge, sobretot en els trajectes a Barcelona i Tarragona.

A més, s'ha deixat constància què s'està fent un estudi de detall de la qualitat de l'aire de la ciutat, i també es constata que hi ha zones exposades a nivells acústics superiors als paràmetres establerts

Una altra de les prioritats del Pla serà assolir les 0 víctimes mortals a la ciutat. Durant l'any 2021 se'n van registrar tres. Els atropellaments són el cinquè tipus d'accident més freqüent a la ciutat (4%). El primer és el xoc de vehicles amb objectes o animals (33%), seguit de les envestides laterals (22%) i els encalços (19%).





Situació actual

Comentaris