La Mañana impulsa la segona sessió del cicle 'Del Baratillo al 2.0' sobre la digitalització del comerç

Una de les claus del nou model és fomentar la lleialtat dels clients centrant els esforços a reduir les friccions, els esforços a l’hora de comprar, el món digital es tracta de la comoditat i la tecnologia al final és l’element que ha de servir per fer la vida fàcil i seguir al client
Segona sessió del cicle Del Baratillo al 2.0 ©LaPaeria
photo_camera Segona sessió del cicle Del Baratillo al 2.0 ©LaPaeria

La presència cada vegada més evident de la tecnologia en el nostre dia a dia, accelerada per la irrupció de la pandèmia del Covid-19, ha posat de manifest la necessitat de posicionar-se en el món digital, sobretot en l’àmbit empresarial.

El CaixaForum va acollir aquest dijous la segona sessió del cicle Del Baratillo al 2.0, unes jornades organitzades per LA MAÑANA amb la col·laboració de la fundació “la Caixa” dedicades a debatre sobre la digitalització del comerç de la ciutat. El lleidatà Lluís Martínez Ribes, professor d’Esade i cofundador de m+f=!, va impartir la conferència Digitalització? Per què no parlem de comerç?, on va posar de manifest que el comerç està davant d’un canvi de paradigma que demana als professionals implicar-se emocionalment amb el client. “El comerç no va de coses a vendre, va de persones. El bon comerciant és expert amb persones i aquesta és una qüestió molt important perquè el retail va de fer-li més còmoda, fàcil i millor la vida a l’altra persona”, va assenyalar.

Segona sessió del cicle Del Baratillo al 2.0 ©LaPaeriaEn aquest context, l’expert va posar l’accent en la importància que els comerços aprofitin la digitalització per avançar el model de negoci i adaptar-lo a les necessitats dels clients, els quals va afirmar que han “evolucionat” més ràpid que les botigues, sobretot arran de l’aparició dels smartphones, una eina que els ha permès estar online i offline a la vegada des de fa temps i que va definir com la “més disruptiva dels últims quinze anys”. Ribes va explicar que amb l’ús dels telèfons intel·ligents, “la frontera entre l’online i el offline s’ha reduït i ja no hi ha dos móns, només una realitat: l’on-off”. Aquest nou concepte, com va explicar Ribes en la conferència, ha provocat canvis de paradigmes com el fet que “els clients, ara són botiga”. En la seva dissertació, l’expert va indicar que una de les claus del nou model és fomentar la lleialtat dels clients centrant els esforços a reduir les friccions, els esforços a l’hora de comprar. “El món digital es tracta de la comoditat i la tecnologia al final és l’element que ha de servir per fer la vida fàcil i seguir al client”, va sostenir Ribes.

Francesc Guillaumet, Jordi Solana, José Crespín i Miquel PueyoLa part final va incloure una introducció a l’analítica predictiva, un model basat en dades i algoritmes que aplicat al comerç ha de servir per conèixer de manera més personalitzada els gustos del client. La ponència va acabar amb un resum de cinc idees claus, una d’elles que la digitalització “no és una meta, sinó el mitjà per aconseguir un propòsit”.

La clau és decidir l’experiència que volem que tinguin els clients

“Totes les botigues, quan compres, donen una experiència. Poden ser amables, fastigoses, lentes, ràpides, màgiques, avorrides… La clau és decidir quin tipus d’experiència volem que tinguin els nostres clients”, va assenyalar Ribes, que va opinar que en el futur pot haver-hi una “polarització” de llocs de treball.

L’exalcalde de Lleida, Antoni Siurana, va dir que la ciutat necessita “dinamitzar el centre comercial com si fos un gran magatzem”. L’alcalde, Miquel Pueyo, va dir que “el comerç ha de complementar la presencialitat amb les eines digitals”. Des de la Fecom, van exposar que les empreses han hagut d’adaptar-se per diferenciar-se de la resta. L’acte, presentat per Laia Rogel, directora d’Ap Lleida!, va finalitzar amb la intervenció de l’editor de LA MAÑANA, Jordi Solana, que va defensar la importància de la digitalització i va anunciar l’associació amb una empresa de Sabadell per “reforçar” la presència del diari en aquest nou model digital.

Comentaris