28.10.2020 |
Territoris.cat

Lleida mira cap a una ciutat més sostenible i saludable aprenent d'altres casos d'èxit

Ciclistes en la Setmana de la Mobilitat Sostenible a Lleida.
Ciclistes en la Setmana de la Mobilitat Sostenible a Lleida.
Lleida mira cap a una ciutat més sostenible i saludable aprenent d'altres casos d'èxit

L'Ajuntament de Lleida debat sobre polítiques i actuacions que millorin la qualitat de l'aire, el confort dels espais públics i al recuperació dels seus usos socials. Ho fa a través de la celebració de la jornada Una nova mobilitat a Lleida. Per una ciutat més sostenible i saludable, organitzada per la Regidoria de Transició ecològica i celebrada a través de Zoom. La idea, segons el tinent d'alcalde, Sergi Talamonte, és millorar l'itinerari que ja tenen en mans incorporant exemples d'èxit d'altres ciutats.

Les intervencions dels ponents han començat amb Xavier Querol, professor investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC). Querol ha advocat per la disminució de partícules en suspensió i de diòxids de nitrogen (NO2) a les ciutats, una reducció que es pot aconseguir a través de diferents accions: millorar els serveis de transport públics en l’àmbit urbà i, molt especialment, en el metropolità; reduir la presència de vehicles a la ciutat; afavorir que aquells que circulen siguin d’energia neta; redistribuir el trànsit intern de mercaderies i redissenyar l’estructura urbana. 

Durant la jornada s’han presentat exemples d’altres ciutats que han aposat per una transformació urbana en detriment del cotxe, com és el cas de Pontevedra i de Barcelona

La jornada de sostenibilitat celebrada via ZoomEls participants en la jornada sobre sostenibilitat i mobilitat - Paeria de Lleida

Francesc Magrinyà, professor d’urbanisme de l'UPC i conseller de districte de l’Eixample a l’Ajuntament de Barcelona, ha presentat el projecte de les noves superilles de la capital catalana. Magrinyà ha recalcat que cal guanyar espais per al vianant i les bicicletes a les ciutats. Així mateix, ha manifestat que és necessari insistir a comunicar els efectes de la contaminació en la salut i en la mortalitat de les persones per poder avançar en la reducció dels vehicles a la via pública. Magrinyà ha insistit en aconseguir el canvi amb consensos polítics molt amplis i transversals.

Alberto Oubiña, regidor de l’Ajuntament de Pontevedra, ha explicat la transformació urbana que la seva ciutat ha viscut els darrers 20 anys marcada per l’eliminació del trànsit al centre urbà i les vianalitzacions. Al nucli històric la reducció de la presència de vehicles ha estat del 97%; a la primera corona, del 77%, i al cinturó exterior, del 53%. En paral·lel, la demografia ha augmentat un 33% i les emissions de CO2 han baixat un 67%. 

Oubiña ha assenyalat que les ciutats han d’actuar de manera urgent i prioritzar, per aquest ordre, vianants, vehicles de tracció humana, transport col·lectiu i, en darrer terme, el vehicle privat

Lleida mira cap a una ciutat més sostenible i saludable aprenent d'altres casos d'èxit
comentaris