Catalunya dirà adéu a 52 anys de peatge a l'AP-7 i a l'AP-2

La gratuïtat d'aquestes vies s'aplicarà a partir del dimarts 31 d'agost, una condició que també afectarà al tram nord de la C-32, al Maresme, i a la C-33, entre Barcelona i Montmeló

Peatge
photo_camera Peatge

Catalunya diu adéu dimarts a més de mig segle de peatges a l'AP-7 i a l'AP-2. Les concessions per explotar aquestes vies finalitzen després que el govern espanyol decidís no prorrogar-les.

Es materialitza una de les reivindicacions històriques dels usuaris, que consideraven sobradament amortitzades les inversions en aquestes vies

També finalitzen les concessions a la C-32, al Maresme, incloent-hi el peatge més antic de l'Estat, entre Barcelona i Mataró, i a la C-33, entre Barcelona i Montmeló, i que són titularitat de la Generalitat.

En total, 458,4 quilòmetres que, per primera vegada, seran lliures de peatges.

A l'aire, queda com es finançarà el manteniment d'aquestes vies i en quina mesura hi contribuiran els usuaris

El govern espanyol va anar ajornant una proposta fins que va incloure al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que va enviar a Brussel·les la proposta del pagament d'un peatge sota el model de "qui contamina paga". Una mesura que voldria aplicar a partir del 2024.

En el document es feia constar que Espanya té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d'alta capacitat, amb unes despeses de conservació "creixents" que no podien anar a càrrec dels pressupostos.

Les autopistes arribaran, per tant, al final de les concessions sense tenir un model de manteniment definit.

Segons dades del Servei Català de Trànsit corresponents al 2019, l'any anterior a la irrupció de la pandèmia i l'últim amb una circulació normalitzada, per l'AP-7 entre Montmeló i la Jonquera hi van circular una mitjana de 48.243 vehicles diaris, entre Montmeló i El Papiol 117.714 vehicles; entre el Papiol i Tarragona 57.021. A l'AP-2, 10.310 vehicles circulaven cada dia entre Soses i El Vendrell (tram de l'AP-2 que transcorre per Catalunya), fins a l'enllaç de l'AP-7.

En el mateix període i pel que fa a les dues autopistes de la Generalitat que també acaben la concessió, 54.540 vehicles van circular per la C-32 entre Montgat i Blanes; i 58.132 per la C-33 entre Barcelona i Mataró

El que sí està previst és una indemnització de 1.291 milions d'euros a Abertis per les obres que va fer la concessionària el 2006, amb Magdalena Álvarez com a ministra, en el tram gironí i tarragoní de l'AP-7 per afrontar un augment de trànsit que finalment no es va acabar produint.

Entre les obres d'ampliació que es van incloure en l'acord després de constatar l'augment del trànsit en aquestes vies, hi havia la construcció del tercer carril entre Maçanet i Fornells de La Selva i entre Medinyà i la Jonquera; un quart carril entre Fornells de la Selva i Sant Gregori; enllaços de Fornells de la Selva, Medinyà i Sant Gregori; i a les comarques de Tarragona un tercer carril a Vila Seca/Salou amb l'enllaç amb l'AP-2.

El govern espanyol va reconèixer en el document del Pla de Recuperació que va enviar a Brussel·les que aquests 1.291 MEUR anirien a càrrec del dèficit públic, ja de per si castigat per fer front als efectes de la pandèmia. Aquesta és la quantitat que el govern accepta abonar, però contrasta amb els més de 3.800 MEUR que reclama Abertis (1.010 milions d'euros serien per les inversions fetes per ampliar els carrils d'aquest tram de l'AP-7 i 2.816 milions per la indemnització en el descens del trànsit).

La multinacional sosté que el Tribunal Suprem encara ha de resoldre sobre aquesta qüestió i que es pronunciarà més enllà del darrer dia amb autopistes de pagament

Paral·lelament, la finalització dels contractes amb les concessionàries ha comportat l'extinció dels contractes laborals dels treballadors vinculats a peatges i a serveis centrals o de suport. Els sindicats de CCOO, la UGT, la CGT i PITA, juntament amb Abertis, van signar un acord per acomiadar un total de 340 empleats de les vies on s'acaba la concessió. 

Pel que fa a les tasques de manteniment, l'ocupació es mantindrà. En els trams afectats de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33, la plantilla encarregada d'aquesta feina -fins a 240 empleats- treballarà tres mesos més per garantir la continuïtat del servei fins que s'adjudiqui una nova empresa per als dos pròxims anys. 

Comentaris