En motiu del Dia Mundial Contra el Maltractament a la Gent Gran, que té lloc aquest dimarts 15 de juny, la Creu Roja ha fet un balanç del programa Bon Tracte que té com a objectius prevenir abusos, negligències i tractes inadequats de la gent gran, com ara el maltractament físic, econòmic o sexual, les traves a la seva participació social, les estafes o l’abandonament, entre d’altres.
La Xarxa Internacional per a la Prevenció del Maltractament a la Gent Gran defineix el maltractament a la gent gran com a “qualsevol acte únic o repetit, o la manca de mesures apropiades, que es produeixen dins de qualsevol relació on hi ha una expectativa de confiança, i que causa dany o angoixa a una persona gran”. Dins d’aquest concepte, s’engloben actituds i comportaments com els abusos, les negligències i tractes inadequats a la gent gran de diferents tipus, com ara el maltractament físic, econòmic o sexual, l’estigmatització per raó d’edat o la infantilització, les traves a la participació social, les estafes a la gent gran o l’abandonament. Aquest fenomen afecta de manera transversal les diferents classes i sectors socials i en major mesura les dones que els homes, i més tenint en compte que les primeres tenen major esperança de vida.
A Lleida, 71 persones (61 dones i 10 homes) van participar al 2020 en les diferents activitats organitzades dins del programa Bon Tracte a les persones grans.
Per dur a terme totes aquestes activitats, la Creu Roja va comptar amb la participació d’11 persones voluntàries que han realitzat més de 118 hores de voluntariat, amb una dedicació diària de 2,30 hores setmanals
Durant l’any passat es van realitzar intervencions i activitats diverses, com ara intervencions psicològiques individuals i grupals; tallers de competències personals per tractar aspectes com les habilitats socials, l'autoestima, les emocions, la gestió de l'estrès, la relaxació i la resolució de conflictes; tallers de prevenció d'estafes i robatoris; tallers de gènere, noves masculinitats i empoderament de les dones; i també es van realitzar 251 trucades de seguiment telefònic i es van fer assessoraments a les persones grans per portar a terme qualsevol tipus de tràmits.