La Junta Rectora de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) ha aprovat aquest dimecres un projecte amb un pressupost de 300.000 euros per a la realització d’activitats culturals el 2020-2021. El projecte de bases específiques reguladores de la concessió de subvencions està destinat a entitats privades sense ànim de lucre (ESAL).
Entre les grans novetats d’aquestes bases destaca que s’obre a dues anualitats diferents, 2020, per activitats fetes; i 2021, per a projectes d’enguany, doblant pràcticament el pressupost que s’hi destina
Hi haurà una sola línia de convocatòria, tot i que encara s’hauran de fer sol·licituds independents per a cadascuna, per motius purament informàtics. Aquestes són les activitats de promoció cultural; revistes o altres publicacions periòdiques de caràcter local o comarcal de les terres de Lleida editades en llengua catalana o occitana, en format paper o electrònic; i la primera edició de publicacions d’interès local i comarcal, en format paper o electrònic, editades en llengua catalana o occitana.
També es modifiquen els criteris de valoració de les sol·licituds, de manera que caldrà un mínim de 70 punts sobre 100 per accedir a subvenció, i s'introdueix un criteri qualitatiu més enllà de la valoració de la qualitat de l’activitat en concret per tal d’aconseguir que no hi hagi prou amb ser ESAL i fer una activitat cultural per tenir dret a subvenció.
En tots els casos, es valora la viabilitat econòmica de l’actuació, entesa com la proporcionalitat entre el seu cost i les vies de finançament de què disposi, ja que la idea és reduir la dependència exclusiva, o gairebé, dels ajuts de l’IEI
En el cas de les actuacions de promoció cultural, es valoraran aspectes com ara la transversalitat en l’edat del públic al qual s’adreça; la incorporació de promoció dels valors de la igualtat de gènere, raça, condició o creences, o d’inclusió social, amb la qual cosa es vol incidir en la necessària incorporació dels valors socials a tota manifestació cultural.
En el cas de publicacions no periòdiques (llibres), es passa a valorar, també, la qualitat lingüística del text, a banda del seu contingut.