La UdL estudia la misogínia a les xarxes socials de Facebook, Twitter i Instagram per poder combatre possibles discursos d'odi

La investigació filtrarà la possible misogínia en publicacions de Facebook, Twitter i Instagram dels últims dos anys 
El professor de la UdL i coordinador del projecte, Guillem Suau, mostrant captures d'un missatge misogin publicat a Twitter ©Anna Berga
photo_camera El professor de la UdL i coordinador del projecte, Guillem Suau, mostrant captures d'un missatge misogin publicat a Twitter ©Anna Berga

Un equip de 10 persones liderat pel professor de la UdL, Guillem Suau ha impulsat un estudi on identificaran la misogínia de Facebook, Twitter i Instagram per poder crear protocols i erradicar els discursos d'odi.

La investigació filtrarà mig milió de publicacions dels darrers dos anys a les xarxes socials de Twitter, Facebook i Instagram

El projecte que porta per nom 'L'odi a les xarxes socials: l'àgora de la misogínia' pretén analitzar l'increment de discursos antifeministes a les xarxes socials. L'objectiu és establir quin tipus de perfils hi ha darrere d'aquestes publicacions d'odi i si tenen vinculació amb certes esferes polític-ideològiques i mediàtiques. Tanmateix, es redactarà un protocol amb la intenció d'ajudar a les institucions i les entitats per tal de combatre aquest missatge. 

Suau argumenta que "a vegades respondre és perjudicial perquè li dones més visibilitat, però si el missatge ja està molt estès, s'ha de fer alguna cosa perquè sinó, acaba contaminant un nucli de seguidors". Per això, la finalitat de l'estudi rau a establir un protocol que observarà quins missatges misògins és millor ignorar i quan és aconsellable respondre'ls.

En la recerca hi participen 10 investigadors; 5 de la Universitat de Lleida, 3 de la Pompeu Fabra, 1 de la Complutense de Madrid i 1 de Guadalajara de Mèxic

La investigació -que de moment ha recopilat més de 500.000 publicacions mitjançant etiquetes i paraules clau com "violència masclista", "violència de gènere" o "feminazis"- va començar al setembre i s'allargarà un any. D'altra banda, el líder del projecte lamenta que s'hagi hagut de descartar la plataforma de TikTok per la falta d'un programa que permeti extreure i mostrar les publicacions de la plataforma de manera ordenada i sistemàtica. "Tenim molt interès perquè al final el públic jove està allà i és on els missatges d'extrema dreta estan tenint molt èxit", afegeix Suau

Tanmateix, l'estudi agafa continguts de text i audiovisuals des del gener de 2020 fins a l'actualitat, un període que coincideix amb la irrupció de la pandèmia i que l'equip considera interessant d'analitzar.

Comentaris