'Racisme antigitano a l'escola, un elefant dins l'habitació', és el títol de la sessió formativa que ahir 10 de novembre va tenir lloc a l'escola Àngel Guimerà de Balaguer, i que avui ho fa a l'escola Cervantes de Lleida.
Centrada en l'antigitanisme, aquesta formació s'adreça als docents d'aquests centres i a l'alumnat del Grau d'Educació Infantil en Gestions Creatives de la Universitat de Lleida
"Es tracta d'una oportunitat excel·lent per començar a canviar esquemes mentals davant aquesta realitat complexa que representa el racisme en els centres educatius", s'explica des de l'organització.
Impulsada des de la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida i l'equip de Gestions Creatives de la Facultat de Ciències de l'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, amb el suport del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Segrià, de la Noguera i la Plataforma 8 d'Abril de Lleida, aquesta formació té com a objectiu elaborar en un diagnòstic sincer i detallat de la situació de les escoles -que fa dos anys van veure perillar la seua continuïtat- i aportar eines per a lluitar contra l'antigitanisme.
A partir de preguntes com ara 'Quins problemes reals tenim?', 'Quins són nostres i quins externs?', 'Quines són les nostres fortaleses?', 'Tenim aliats?', 'Hi ha elements hostils a la comunitat, a l'administració...?', 'Quina és la implicació de les famílies i la comunitat a l'escola?', 'Què hem intentat fins ara?', o 'Què ha funcionat i què no?' es proposaran solucions basades en vivències i aportacions dels propis claustres, en experiències d'èxit d'altres escoles i l'expertesa de la professora, Araceli Cañadas, responsable de la formació.
Dona i gitana, Araceli Cañadas, és llicenciada en Filologia Hispànica i professora a la Universitat d'Alcalá de Henares.
Cañadas imparteix l'única assignatura del sistema universitari estatal dedicada a la historia del poble gitano a Espanya
Partint del fet que la cultura gitana forma part de la cultura catalana, espanyola i europea des de fa 600 anys, Cañadas planteja incorporar la perspectiva gitana en l'ensenyament per avançar en el coneixement de l'actual realitat cultural, social i escolar, identificar prejudicis i trobar-hi solucions.