Montessori, molt més que materials

girl-on-swing-free-license-cc0-1
photo_camera És important que els pares com a educadors dels nens i nenes, es formin. Kitterphoto.com

Quan parlem de Montessori ens hi referim com a Mètode Montessori, però per a moltes persones que l´estimem, és molt més, és una filosofia de vida.

Integrar Montessori a la llar és molt beneficiós pels nens i nenes, amb molts aspectes. educant al nen se l´educa per a la vida, i per la pau. Desde molt petits, per exemple, amb activitats de vida pràctica se fomenten les ganes d´aprendre,experimentar ,i explorar la seva vida, situant al nen i nena com a protagonista del seu aprenentatge.

Nous estudis referents a Neurociència confirmen com la ment d´un nen és com una esponja, una ment creativa, plàstica, i moldejable, que els preparar per apendre, i absorbeixen de l´ambient tot els que els envolta, tant les experiències bones com les dolentes.

Per això, és important que els pares com a educadors dels nens, es formin, i s´informin molt,tinguin hàbits de lectura saludables, que siguin pares i mares conscients, i acompanyin als seus fills, i filles de manera respectuosa.

L´adult sent el referent acompanyará aquests processos, i on l´infant,se sentirá segur,compromès i amb llibertat per escollir amb allò que vol treballar.. Els pares i mares estarán presents, i sense interrompre el joc del nen.

Maria Montessori deia " Hem de seguir al nen ". Pot semblar una tasca fácil, però exigeix molta preparació per part de l'adult que l'acompanya, molta presència, paciència, escolta activa, i sobretot molt d´afecte i amor.

foto1

Si el nen/a té un ambient preparat adecual, estructura , i amb unes rutines, uns materials nobles, mobles a l´alçada del nen/a,material que desperti la curiositat de l´infant, aquest nen i nena estimará allò que estigui fent.

" Els nens no fan el que volen, sino volen el que fan".

Montessori, són molt més que materials, sinò entènem això, no entendrem les bases de la filosofia Montessori. Es poden tenir molts materials montessori a casa, però si no s´utilitzen correctament, amb uns propòsits i una coherència, de res serveix tenir moltes activitats preparades en safata, sino se saben seguir les presentacions i secuències dels materials.

Tampoc són materials d´exposició, perquè no són joguines, ni material didàctic. El material montessori és un material d´aprenentage i desenvolupament. foto2

Aquests materials montessori són utilitzats pel nen/a de forma correcta, amb unes presentacions, amb un control d´error en els materials, aïllant la dificultat de l´objecte que es treballi, sempre passant del concret a l´abstracte, i de la tasca sencilla a la tasca més complexa.

Per tot això, són materials auto-correctius, han d´incloure una part d´assaig i error com un laboratori d´experiències. Si el nen no col.loca correctament una peça, el propi material el guiará en el seu aprenentatge. Partint de la base que repetint aquestes accions el nen, a mesura que avançi, arribará a l´excel.lència.

En les activitats els nens són grans exploradors d´experiències, mitjançant moments de concentració absoluta treballant amb els materials, aquest infant será plenament feliç i joiós. Aquest infant repetirá una, i altra vegada la seva tasca fins refinar els seus moviments i els seus sentits.

foto3

Com va dir Maria Montessori " les mans són l´instrument de la intel-ligència", mitjançant les mans mitjançant la repetició en la tasca, s´arriba a la perfecció.

L´infant estima les activitats que incloguin molts procesos en una mateixa actvitat,per exemple, en activitats en safata, com poden ser preparar cafè, arrengaments florals,preparar-se el seu suc, una torrada,netejar unes sabates,pulir metals,cuidar plantes,netejar vidres etc.

foto4

En aquest tipus d´activitats els nens i nenes s´ho passarán d´allò més bé, no tant en el resultat final, sinò en els procesos com aprenentatges que haurán interiorizat. Repetirán mil vegades les presentacions i activitats fins dominar-les, i és llavors quan estarán preparats per apendre altres reptes.

Montessori com a filosofia de vida pretèn aconseguir l´aprenentatge integral de l´infant, no únicament amb les presentacions dels materials, sino integrar montessori a la llar amb un acompanyament respectuós per part de l´adult, sense interrompre, donant llibertant al nen perquè experimenti i arribi a una independència i autonòmia plena.

Montessori, són molt més que materials. Si entenem això tindrem la clau de la felicitat.

 

Autoria: Belén Chulio
Nacer Amar Montessori
Educadora infantil i guia montessori

Comentaris