Territori adjudica les obres de la nova estació d'autobusos de Lleida per 38 MEUR

L'equipament, ubicat al costat de l'estació de tren, ocuparà una superfície de 12.500 m2 i tindrà 28 andanes
Imatge virtual de la zona d'andanes de la nova estació d'autobusos de Lleida que es construirà a l'entorn de l'antiga farinera de la Meta i els Docs - Foto: Departament de Territori
photo_camera Imatge virtual de la zona d'andanes de la nova estació d'autobusos de Lleida que es construirà a l'entorn de l'antiga farinera de la Meta i els Docs - Foto: Departament de Territori

El Departament de Territori ha adjudicat les obres de la nova estació d'autobusos de Lleida per un import de 38,1 MEUR. L'equipament s'ubicarà a l'entorn de l'antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l'estació de ferrocarril de Lleida, amb l'objectiu de potenciar la intermodalitat del transport públic. Ocuparà una superfície de 12.500 metres quadrats i tindrà 28 andanes. Les obres, que compten amb finançament del Fons Next Generation, començaran un cop la Paeria de Lleida posi a disposició de la Generalitat els terrenys necessaris i tindran un termini d'execució de 22 mesos. Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d'autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals.

La instal·lació substituirà l'actual estació del carrer Saracíbar, que data dels anys 70, i es construirà al costat de l'estació del tren de la ciutat. Així, el nou equipament facilitarà els intercanvis amb aquest mode de transport, potenciarà la mobilitat col·lectiva i proporcionarà uns serveis més moderns i de més qualitat a les persones usuàries.

Concepte virtual de la nova estació d'autobusos de Lleida que es construirà a l'entorn de l'antiga farinera de la Meta i els Docs - Foto: Departament de Territori
Concepte virtual de la nova estació d'autobusos de Lleida que es construirà a l'entorn de l'antiga farinera de la Meta i els Docs
Foto: Departament de Territori

L'accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d'intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d'alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. Com a tret arquitectònic, destaca que el projecte incorpora la nau dels Docs, exemple d'arquitectura industrial i bé cultural d'interès local, com a part de la nova estació d'autobusos, recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així mateix, la construcció de la nova estació contribuirà a millorar urbanísticament aquest àmbit de la capital del Segrià.

El nou edifici per a l'estació d'autobusos s'implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens. Es planteja l'accés a l'estació a través d'un volum singular de vidre que s'eleva per sobre de l'alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l'exterior. En aquest espai, s'ubicaran els mostradors d'informació i des d'aquí s'accedirà, al vestíbul de taquilles i a l'espai d'andanes També s'ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l'estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.

La zona d'andanes de l'estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 metres quadrats; una part estarà integrada per l'edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d'Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.

A més de l'accés principal, l'estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l'altre extrem de l'edifici, al carrer Comtes d'Urgell, facilitarà l'accés a l'estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D'altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.

Comentaris