Tot i que el 85% de les universitats de la Xarxa Vives inclouen la competència de gènere en algun dels seus graus, només el 31% l'han introduïda com a competència comuna a tots els graus que imparteixen.
Es tracta de la Universitat de Lleida, l'Autònoma de Barcelona, l'Abat Oliva, la Rovira i Virgili i la de VIC.
Així ho recull l'informe 'La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes futurs', elaborat per María José Rodríguez Jaume i Diana Gil González, i que analitza les 22 institucions d'educació superior dels territoris de parla catalana
Malgrat els avanços respecte a l'anterior informe de 2017, només el 16% dels graus inclouen assignatures de gènere en els currículums.
En el cas de la UdL, aquest percentatge puja fins el 26%, amb 12 de 46 graus, el que la situa en quart lloc del llistat.
La Universitat de Lleida ofereix 6 assignatures de gènere obligatòries i 10 optatives
Quant als postgraus, les matèries obligatòries amb perspectiva de gènere han augmentat un 14% respecte al 2017, segons el mateix estudi. Només 2 dels 36 que ofereix la UdL inclouen assignatures específiques en gènere, el que representa un 6%. El percentatge més elevat és el de la Universitat de Barcelona, amb un 33%.
En l'àmbit dels estudis de doctorat, 9 de les 20 universitats participants a l'estudi imparteixen un programa especialitzat en gènere, el que suposa només un 2% de l'oferta. Només en tenen un cadascuna les universitats de Girona, Illes Balears, València, UA, UJI, UAB, UB, URV i la UVic.
Respecte a la presència de dones en la coordinació acadèmica d'estudis universitaris, la UdL és una de les que compta amb una presència més equilibrada de dones i homes, juntament amb la URV i la UdG. En el cas dels graus, un 44% estan coordinats per professores a la Universitat de Lleida, quan la mitjana és del 49%. En els postgraus, les coordinadores representen un 40% davant una mitjana del 46% al conjunt d'institucions estudiades. I en programes de doctorat, el percentatge del 50% a la UdL supera la mitjana del 41%.
L'informe planteja la necessitat d'incrementar la formació de gènere en els estudis de grau de manera obligatòria i una major presència de programes de mentoria dirigits a alumnes universitàries
També defensa una estratègia educativa sistemàtica i dirigida al professorat, per què la transversalització de gènere en el procés d'ensenyament-aprenentatge s'incorpori de manera efectiva. e.