La UdL estrena una aula pionera per fomentar vocacions científiques i tecnològiques a la Primària

La Universitat de Lleida ofereix des d'aquest curs l'especialització STEM al grau d'Educació Primària

L'aula STEM de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL @SalvadorMiret
photo_camera L'aula STEM de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL @SalvadorMiret

La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL) ha estrenat aquest curs la menció STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) del grau d'Educació Primària. Es tracta d'una especialització pionera a l'Estat per formar mestres especialistes que fomentin vocacions científiques i tecnològiques des de l'escola. Els estudiants d'aquesta especialització disposen d'una aula especial dotada de diferents materials i recursos com ara robots, balances o una impressora 3D, entre altres. A més, l'aula no té una disposició fixa i és flexible per tal que els alumnes l'adaptin a les seves necessitats i puguin treballar en grups.

Un total de 25 alumnes s'han matriculat a la menció STEM que ofereix la UdL

La Universitat de Lleida ofereix des d'aquest curs 2021-2022 al grau d'Educació Primària la menció STEM, l'acrònim en anglès de Science (ciència), Technology (tecnologia), Engineering (enginyeria) i Mathematics (matemàtiques). De moment, la UdL és la primera universitat de l'Estat que imparteix aquesta especialitat, però confia que poc a poc també ho facin altres centres. Compta amb 25 alumnes de quart curs matriculats i suposa 30 crèdits acadèmics dels 240 necessaris per obtenir el grau de Primària.

L'aula STEM de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL @SalvadorMiret L'aula STEM de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL amb alumnes del grau d'Educació Primària que estudien aquesta especialització - Foto: Salvador Miret

L'objectiu d'aquesta especialització és formar futurs mestres especialistes en ciències que puguin fomentar vocacions científiques i tecnològiques a les aules ja des de l'etapa d'educació Primària, segons ha explicat el cap d'estudis de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, David Aguilar. La degana de la Facultat, Maria Pau Cornadó, ha indicat que "al país hi ha una manca d'aquestes vocacions i aquestes es construeixen quan els infants fan Primària". Per això, ha remarcat la importància de formar mestres "preparats i capaços de fer néixer aquest interès en els seus alumnes" i, per això, a la UdL han decidit apostar per aquesta metodologia innovadora.

Amb la posada en marxa d'aquesta especialització, la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social ha estrenat una aula especial i també pionera a l'estat espanyol per als alumnes que la cursen, anomenada Espai STEM. Està dotada amb diferents materials que poden utilitzar els estudiants com ara elements de robòtica, balances, una impressora 3D o recursos matemàtics i que serveixen per promoure el pensament computacional entre aquests. A la vegada, és un alta "molt dinàmica" i "flexible" per facilitar que els estudiants l'adaptin a les seves necessitats, movent taules i cadires, segons ha detallat Sergi Capdevila, un dels estudiants de l'especialització STEM.

En aquest sentit, ha assenyalat que a l'aula STEM fan diferents activitats com ara superar reptes que els proposen els professors o també porten a terme activitats d'indagació que poden ser fora de l'aula com ara en camps d'aprenentatge. "És posar en pràctica el que podràs realitzar després com a futur mestre i ho vivim de manera vivencial i ens donem compte de quins aspectes favorables o inconvenients tenen les activitats", ha indicat. Aquesta nova aula ha suposat un cost de més de 25.000 euros, entre el mobiliari i els materials i recursos de què disposa.

Comentaris