Educació i dignificació de la seguretat viària

Realment, el que ens hauria de preocupar i ocupar a fons, com a cambres legisladores, és una educació de qualitat i una conscienciació per una bona conducta viària

Aquest passat dilluns dia 21 de març, ha entrat en vigor la reformada Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles i Seguretat Viària. Una llei que, des del grup d’Esquerra al Congrés i al Senat vam haver de presentar-hi esmenes i arribar a acords, per tal que l’educació viària fos essencial, de qualitat i que esdevingui una bona eina per impedir sinistres vials més endavant. Una eina de concienciació del què portem entre mans quan conduïm.

En el transcurs de la tramitació d'aquesta Llei, el PSOE es va oblidar -una altra vegada- que no té majoria absoluta. I en el seu intent d’aprovar-ho tot, amb qui sigui i sense pensar en les conseqüències dels grups amb qui pacten, al seu tràmit al Congrés i després d’uns pactes amb el grup de Ciudadanos, van intentar rebaixar l'educació viària i la tasca dels professors en la concienciació i educació viària, fet que des d’Esquerra creiem molt greu.

Realment, el que ens hauria de preocupar i ocupar a fons, com a cambres legisladores, és una educació de qualitat i una conscienciació per una bona conducta viària. Una bona educació sensibilitza els futurs conductors, reduint notablement els accidents de circulació. Finalment vam poder salvar in extremis aquesta figura del professor i la qualitat en l’ensenyament vial en un tràmit quan va arribar al Senat.

Des del nostre grup ho hem tingut sempre molt clar. L'educació viària, els coneixements vials com a llenguatge que són, s'han d'ensenyar a les escoles a totes les edats. A les vies transitem una gran varietat d'usuaris, des de vianants, bicicletes i patinets fins a cotxes, autobusos i camions. Saben perfectament que només regulant aquests coneixements a les escoles i des de les edats primerenques es podrà solucionar, cosa que ja succeeix, encara que de manera insuficient, a l'educació primària.

Per al nostre grup parlamentari és molt important l'educació en matèria de seguretat viària, i per tant, que els professors que la imparteixin siguin professors formats explícitament per a aquesta matèria. En aquest sentit, considerem que el nou títol de Tècnic Superior en Formació per a la mobilitat segura i sostenible serà una oportunitat. Una oportunitat que cal sumar-se a la llarga tradició de formació i educació viària de territoris com Catalunya.

Acabo aquestes ratlles, no sense tornar a insistir en la necessitat de dignificar les condicions laborals de tots els treballadors del sector. Des de professors d'autoescola –dels quals en depèn que una persona jove vulgui aprendre a conduir per realment saber conduir, comprenent la complexitat de la conducció i els múltiples factors de risc que hi intervenen, i no només per tenir un carnet- fins als i les transportistes professionals, pels que demanem  condicions més estables de treball i la possibilitat de jubilar-se anticipadament, entre moltes altre millores.

Em sembla que queda molt clara l’aportació d’Esquerra Republicana de Catalunya en aquesta llei i que els podem resumir en dues idees clau: millor educació en seguretat viària i dignificació de les condicions de treball en el sector.