Viatjar en cotxe és entre 7 i 17 vegades més car que fer-ho en transport públic

A la iniciativa han participat una vintena de persones

A la Cursa de Transports, que compara preu, impacte i temps entre el cotxe i el servei públic, han participat els ajuntaments d'Alfarràs, Balaguer, Mollerussa, Rosselló i Torrefarrera

Repercutint els costos reals, el cotxe costa entre 7 i 17 vegades més car que l'autobús en l'accés a Lleida, imputant les despeses d'amortització del vehicle i dos euros d'aparcament i considerant l'ús de la T10/30 integrada, el títol de transport més utilitzat a l’Àrea de Lleida. Així ha quedat de manifest aquest divendres a la V Cursa de Transports de l'Àrea de Lleida.

La iniciativa està organitzada per l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de Lleida, en col·laboració amb l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i els ajuntaments lleidatans participants, els quals han estat els d'Alfarràs, Balaguer, MollerussaRosselló i Torrefarrera. També ha comptat amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat.

La convocatòria dóna el tret de sortida a la Setmana de la Mobilitat Sostenible

La cursa, que dóna el tret de sortida a la Setmana de la Mobilitat Sostenible, pretén ser una comparativa cívica en què diverses persones es desplacen simultàniament entre dos punts per comparar els temps de viatge, costos directes, consum energètic i emissions de CO2 que generen dos o més mitjans de transport en el seu recorregut. 

En aquesta edició, el bus ha competit amb el cotxe privat des de cinc municipis fins a la capital del Segrià. Addicionalment ha participat la bicicleta des de Rosselló i Torrefarrera, trigant només cinc i sis minuts més que el cotxe respectivament. També s’ha afegit el tren de Rodalies des de Mollerussa, comparant així un nou operador ferroviari, gràcies a la integració de les Rodalies a Lleida el passat mes de març. També s’ha mantingut la participació del tren d’FGC entre Balaguer i Lleida.

El cotxe elèctric aconsegueix un estalvi del 75% respecte del dièsel

La bicicleta obté un temps de desplaçament similar al cotxe als municipis més propers a la capital, guanyant fins i tot a la cursa de Rosselló, mentre que en termes d'emissions i consum energètic, el cotxe elèctric ha aconseguit un estalvi del 75% respecte al cotxe dièsel.

D’altra banda, i per primer cop, s’ha posat a prova l’accessibilitat del transport públic, amb la participació de tres persones de mobilitat reduïda que han sortit des de Balaguer, Mollerussa i Torrefarrera.

La sortida de les curses s’ha fet des de la porta dels respectius ajuntaments entre les 11.00 i les 11.30 hores, i els participants, una vintena de persones, han arribat successivament entre les 12.00 i les 12.30 hores a un punt de trobada comú ubicat a l’Av. Madrid, on s’ha fet una lectura dels resultats més destacats.

Concretament, des de Mollerussa, dos voluntaris i el regidor de Seguretat Ciutadana, Joan Ramon Domingo, s'han desplaçat des de l’Ajuntament en tres mitjans de transports diferents: l’autobús, el tren i el cotxe particular per tal d’arribar a Lleida i poder fer la comparativa entre el cotxe propi i el transport públic.