Alumnes de l'INS Terres de Ponent desenvolupen un projecte per ensenyar matemàtiques

El projecte d'Aprenentatge Servei, ha consistit en la preparació d'uns tallers de diferents temes matemàtics relacionats amb els continguts que els alumnes de primària estaven treballant a classe.

Els estudiants de l'INS Terres de Ponent expliquen matemàtiques als escolars.
photo_camera Els estudiants de l'INS Terres de Ponent expliquen matemàtiques als escolars.

Alumnes de quart d'ESO de l'INS Terres de Ponent de Mollerussa, han desplegat un projecte d'aprenentatge destinat a l'ensenyament de les matemàtiques per estudiants de primària. Es tracta d'una iniciativa pionera que té com a objectiu optimitzar els treballs de recerca que es duen a terme als instituts.

Des del centre de secundària s'ha cregut convenient aprofitar la recerca dels estudiants per tal que pugui revertir en la comunitat, per aquest motiu els alumnes, al mateix temps que aprenen poden destinar els coneixements adquirits a altres col·lectius, en aquest cas a alumnes de primària.

Sota la nomenclatura d'Aprenentatge Servei (ApS), els alumnes del Terres de Ponent han desplegat un programa en l'àmbit de les matemàtiques, amb el que combinat estudi i lleure de manera interactiva, els estudiants de les escoles Pompeu Fabra i Ignasi Peraire han pogut millorar en l'àmbit de les matemàtiques.

El projecte d'ApS ha consistit en la preparació d'uns tallers de diferents temes matemàtics relacionats amb els continguts que els alumnes de primària estaven treballant a classe, el volum dels cossos per sisè, el nombre d'or i la successió de Fibonacci per cinquè, o les figures planes i la mate-màgia per quart.

El projecte es va desplegar en grups de tres alumnes que van preparar els respectius tallers i els materials necessaris per realitzar-los. Tot seguit, acompanyats dels respectius professors de matemàtiques, van exposar el projecte a les classes de les escoles.

La part teòrica del projecte es va combinar amb la vessant de lleure, que van protagonitzar personatges de ficció com el geni Fibonacci o el mag Jin-Jin, que van proposar una casera del tresor que havia de demostrar que els escolars podien ser genis de les matemàtiques. Una activitat que es va implementar en l'entorn virtual Moodle.

L'equip docent del Terres de Ponent ha valorat molt positivament aquesta experiència, que ha permès apropar els centres mollerussencs, reconèixer la tasca dels joves que estudien a l’institut, dels seus coneixements i les ganes de compartir-los amb companys/es més petits.

Des de la direcció de l'INS Terres de Ponent, es plantegen repetir l'experiència en cursos posteriors, en l’àrea de matemàtiques o en altres àrees, ja que valoren molt positivament la relació entre els centres i la importància de la motivació en les activitats dutes a terme per companys més grans.

El centre mollerussenc treballa amb els alumnes de batxillerat, des de fa dos anys, en l'àmbit social, en el marc del Pla Educatiu d'Entorn, en col·laboració amb l'Ajuntament. El centre participa en activitats en el Casal de la Gent Gran, en el Centre Obert per infants o amb l'Espai Jove Intercultural (EJI).

Comentaris