16.07.2018 |
Territoris.cat

Mas Blanch i Jové converteix en doctrina la trobada anual a la Vinya dels Artistes

La instal·lació de Carlos Pazos presideix la vuitena edició de la Vinya dels Artistes
La instal·lació de Carlos Pazos presideix la vuitena edició de la Vinya dels Artistes
Mas Blanch i Jové converteix en doctrina la trobada anual a la Vinya dels Artistes

El Celler Mas Blanch i Jové va concebre la Vinya dels Artistes, de la creativitat de Josep Guinovart l'any 2010, des de les hores les bodegues garriguenques han convocat any rera any a un públic fidel, per compartir el projecte artístic i cultural de l'espai. Una trobada que podríem dir que s'ha convertit en doctrina després de vuit edicions.

En aquesta edició, el celler va encarregar l'obra a l'artista Carlos Pazos, Premi Nacional d'Arts Plàstiques d'Espanya i el Premi Nacional d'Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya, que ha confeccionat la instal·lació No et Prometo Res. Una obra, segons l'artista, que beu del neodadaisme, l'art povera, el surrealisme i l'estètica de Marcel Duchamp, Andy Warhol i Marcel Broodthaers.

L'obra concebuda per La Vinya dels Artistes és una de les poques obres de gran format que Pazos ha realitzat i ha volgut que sigui un gest de complicitat al món de l'art, del vi i del cinema

Vinya dels Artistes 2018 8L'obra s'ha instal·lat en un paratge incomparable amb vista a les vinyes i a la població de La Pobla de Cérvoles, com a mirador per observar els ceps que han de proporcionar els vins del celler de les Garrigues. L'autor completa l'obra adequant una antiga cabana on van jugar diverses generacions de nens com a espai trobat anomenant-la La Capella dels Trastos, i hi instal·la, al costat, un gran escorre-ampolles en referència a la icònica obra de Marcel Duchamp de 1914: L'Eriçó, que fa de torre vigia. Pazos incorpora un toc de contemporaneïtat, amb unes lletres de neó amb el nom No et Prometo Res que dominen el turó en el qual es troba la instal·lació.

La consellera Teresa Jordà. en la Vinya dels ArtistesEn aquest mateix lloc es van reunir al voltant de 450 persones, que van compartir el tradicional sopar anual sota les estrelles, de la Vinya dels Artistes, després de gaudir del concert del grup Lisboa Kentral Cafè. L'acte va tenir com a convidada d'excepció a la consellera d'Agricultura Teresa Jordà.

Vinya dels Artistes 2018Una vesprada més en la que el celler va compartir amb els convidats el premi d'enoturisme de Catalunya en la categoria Art i Cultura, que va reble l'any 2015. Una constatació que l'art i el vi mariden molt bé, de fet els responsables del celler consideren que cada ampolla de vi és una petita obra d'art, tot i que efímera perquè està destinada a ser gaudida i desaparèixer.

DSC_0346Mas Blanch i Jové, elabora 8 vins -el Petit Blanc Saó, el Saó Blanc, el Saó Rosat, el Petit Saó, el Saó Abrivat i el Saó Expressiu i les microvinificacions experimentals, Troballa blanca i Troballa àmfora- que no paren d'acumular premis (Decanter World Wine Awards, Concours Mondiel de Bruxelles...) i altes puntuacions en les més prestigioses guies espanyoles i internacionals (Wine Enthusiast, Guía Peñín, Guia Gourmets, Stephen Tanzer...) i tots ells amb una relació qualitat / preu excel·lents.

UNA MICA D’HISTÒRIA

Guinovart, un dels grans pintors catalans contemporanis, reconegut a tot el món, té exposada l'última obra que va crear abans de morir (un increïble mural de 10 metres dedicat al vi) donant la benvinguda als visitants del celler Mas Blanch i Jové, a la DO Costers del Segre. Guinovart, gran amic de la família, també va ser l'ideòleg de la Vinya dels Artistes: una iniciativa única i pionera que integra plenament al vi en l'univers artístic. Una sala d'exposicions a l'aire lliure, enmig de la vinya, on escultures magistrals són testimonis del creixement dels ceps.

 La Vinya dels Artistes es va inaugurar oficialment el 2010, i com a homenatge a l'esperit que la va concebre es va dedicar l’Any 0 a Guinovart, inaugurant de forma pòstuma la seva escultura L'Orgue de Camp.

 L'Any 1 va ser dedicat al músic, compositor i creador Carles Santos, qui va crear l’obra Vi Sonor, un gran espectacle musical, un passeig per la història de la música i la gastronomia que va reunir més de 400 persones. Cinc pianistes, un violí i un cor, en aquell indret únic van aconseguir transportar als convidats i fer-los viure una nit inoblidable. Com a testimoni del seu pas per la Vinya dels Artistes, Carles Santos hi va deixar la seva llegendària barca La Sargantaneta navegant a sobre d’una de les alzineres.

 Esteve Casanoves va ser l’artista convidat durant Any 2. Casanoves dissenyà un amfiteatre que es va inaugurar amb l’espectacle A la Molla de l'Os, l'Olivera de la directora teatral Maria Vera: una combinació de música, dansa i poesia que va crear un sentiment d’amor entre l’espai i els espectadors i que va servir com preàmbul de La Llum Planant Damunt la Terra, la impressionant escultura de més de 8 metres d'altura d’Esteve Casanoves que, presidint la vinya, integra el ferro, el vidre i la llum perquè es fusionin amb La Terra.

 L’any 3 i va estat dedicat al gran poeta Joan Brossa. La festa organitzada per Mas Blanch i Jové i la Fundació Joan Brossa va ser de l’estil brossià més pur. Es va emplenar de poesia visual el municipi de La Pobla de Cérvoles, es va fer sortir màgia de darrera les bótes, òpera al mirador de La Pobla de Cérvoles, Commedia del Arte a la Cabana del Guinovart, riures nostàlgics a sota d’una alzinera i capgrossos d’enmig les oliveres per inaugurar l’escultura Cap de Bou, inspirada en el poema visual de Brossa.

 Paral•lelament, el pintor borgenc Gregorio Iglesias va pintar enmig el camí de La Vinya dels Artistes, la seva obra Entre el Cel i la Terra un impressionant mural de 60 metres, creat durant gairebé dos mesos a l’aire lliure amb tintes xines i colors naturals i que,  des dia 22 de juny de 2013 folra de forma permanent les quatre parets de la sala de bótes.

L’any 4 fou dedicat a Susana Solano que va crear una nit enigmàtica i màgica per la presentació de la seva instal·lació Signatures nº1 amb un espectacle eteri del Pep Bou.

 L’any 5 va ser dansa i espectacle eqüestre per inaugurar Emmarcant el Somni: Diàleg d’Assumpció Mateu.

 L’any 6 Frederic Amat va mostrar-nos el seu Esclat una obra íntima dedicada a la seva mare que va morir quan ell tenia 4 mesos i que va omplir de llum les pedres seques de La Pobla de Cérvoles mentre un emocionat Paco Ibáñez va dedicar unes quantes cançons al seu amic.

 I en l’anterior edició l’Evru va instal·lar la seva Dogda, La Gran Campana, enmig d’un bosc. L’Evru amb la Dongda vol recuperar la tradició de fer repicar les campanes. Així l’observador mai és passiu en presència de La Gran Campana: pot intervenir en l’acció de fer-la vibrar o en el procés de recepció del missatge acústic. El seu estímul sensorial pot tant congregar la comunitat propera com promoure la unió espiritual d’un amb si mateix, amb la humanitat i amb l’univers.

Comentarios