Aeroports de Catalunya tanca el 2023 amb 34 empreses instal·lades i una xifra rècord de 409 llocs de treball

Lleida-Alguaire frega el centenar d'alumnes i Andorra – La Seu es consolida com a aeroport comercial d'aviació regional
Vehicle aeri autònom de l'empresa xinesa EHang enlairant-se a l'aeroport d'Alguare - Foto: Anna Berga
photo_camera 8b0269d2-a0f9-465a-9152-413953f7e032-min

Les tres infraestructures que gestiona Aeroports de Catalunya, que són els aeroports de Lleida-Alguaire, Andorra – La Seu d'Urgell i l'aeròdrom de la Cerdanya, tanquen el 2023 amb 34 empreses instal·lades i una xifra rècord de 409 llocs de treball directes. Són 5 noves empreses i un augment del 12% en ocupació respecte al 2022. Lleida-Alguaire frega el centenar d'alumnes en formació i realitza 50 proves de motor en cotes. L'any passat hi van passar 31.113 passatgers en els vols comercials que uneixen la capital de Ponent amb les Illes Balears. Mentrestant, Andorra - La Seu es consolida com a aeroport comercial d'aviació regional i de treballs aeris amb servei al territori. Aquest aeroport va tenir l'any passat 9.380 passatgers.

L'aeroport de Lleida-Alguaire ha incorporat tres de les noves empreses, una de les quals ha estat Compost El Segrià, que ocupa un dels dos nous edificis construïts aquests 2023 al nou espai campus de l'aeroport, des d'on impulsarà un projecte sobre gestió i monitoratge per satèl·lit de plantes de compostatge en zones remotes.

L'aeroport de Lleida-Alguaire ha arribat als 97 alumnes en formació, un 22% més respecte de l'any anterior. Es preveu que aquesta xifra se superi en els pròxims anys amb l'arribada de centenars d'alumnes asiàtics, segons la planificació de l'empresa de formació de pilots BAA Training, present a l'aeroport des de 2018. De fet, es preveuen nous hangars per a avions de formació i espais dedicats a aquests alumnes.

A l'activitat formativa s'hi suma l'escola de pilots CESDA, que va instal·lar una base estacional de maig a octubre i que té la voluntat d'establir-s'hi en aquest format els pròxims anys.

Pel que fa a l'àmbit del New Space, les proves de motors coet van incrementar un 40% respecte de l'any anterior, amb la qual cosa van arribar a les 52 proves anuals. Es preveu que aquest creixement es consolidi gràcies a l'adequació de l'espai que està duent a terme Pangea Aerospace en el marc del projecte d'ampliació i condicionament del banc de proves de subcomponents (ignitors, injectors i materials, entre d'altres) i que ha d'estar enllestit el mes de maig vinent.

Vehicle aeri autònom de l'empresa xinesa EHang enlairant-se a l'aeroport d'Alguare - Foto: Anna Berga
Vehicle aeri autònom de l'empresa xinesa EHang enlairant-se a l'aeroport d'Alguare 
Foto: Anna Berga

D'altra banda, les dues empreses de manteniment i preservació d'aeronaus que treballen ara a l'aeroport, que són Servitec i JAS - aquesta de nova incorporació, han estat fent preservació i també desballestament d'un total de 16 aeronaus aquest 2023. El nombre és inferior als anys de pandèmia, quan a causa de la reducció d'activitat aeronàutica moltes aeronaus es van quedar a Lleida en preservació.

Una altra línia de negoci que destaca Aeroports pel seu creixement experimentat és l'arrendament i cànons d'hangars. A Lleida-Alguaire els ingressos per arrendament d'aquestes instal·lacions van multiplicar-se per 5 en el darrer anys.

Consolidació de l'aeroport d'Andorra-La Seu

L'aeroport d'Andorra-La Seu es consolida com a aeroport de vols comercials regionals, corporatius i de treballs aeris. En aquest àmbit, l'empresa xilena de treballs aeris Air Lama hi ha establert recentment una nova base d'operacions, sumant-se a la presència ja existent de treballs aeris que hi ha a l'aeroport. L'any 2023, aquesta tipologia d'operacions que donen serveis directes al territori van suposar 2.421 moviments.

L'aeroport és també la base de Grup d'Actuacions Especials dels Bombers de la Generalitat (GRAE) - que previsiblement s'ampliarà durant el 2024 -, que van efectuar 517 operacions des de l'aeroport el 2023, i d'activitats contra incendis i de fumigació, amb 152 operacions.

A més, ha estat l'any de consolidació de la ruta Madrid tot i que amb un nombre de passatgers lleugerament inferior, principalment explicat per la climatologia i per problemes tècnics amb les aeronaus d'Air Nostrum, que van obligar a cancel·lar o desviar un percentatge de vols inusual. Pel 2024 s'espera el creixement de passatgers que aportarà el nou vol regular estacional entre l'aeroport i Palma inaugurat el passat 5 de gener, i que permet connectar també amb Maó i Eivissa.

Pel que fa a operacions anuals als aeroports, el 2023 va tancar amb un total acumulat de més de 17.400 operacions, per 4.653 operacions a Andorra-La Seu. En el cas de l'aeròdrom de la Cerdanya, el nombre d'operacions va situar-se en 9.460, xifra similar a la de 2022.

Comentaris