07.12.2019 |
Territoris.cat

Balaguer debat com aprofitar la línia de la Pobla per connectar la ciutat

L'estació de tren de Balaguer, amb el pas a nivell per a vehicles al fons
L'estació de tren de Balaguer, amb el pas a nivell per a vehicles al fons
Balaguer debat com aprofitar la línia de la Pobla per connectar la ciutat

Les propostes de mobilitat a Balaguer s'han posat damunt la taula en la campanya de les eleccions municipals del 26-M. Com aprofitar la línia de la Pobla per connectar la ciutat i que deixi de ser una barrera arquitectònica és un dels temes de debat.

Després que es descartés tant el soterrament com la desviació de les vies pel seu cost elevat, l'opció de convertir el tren en un tren-tramvia és la que guanya més adeptes. Tot i això, ERC, que ha dirigit el govern aquests quatre últims anys, i el candidat de Junts per Balaguer, que el va liderar la legislatura passada, difereixen sobre com fer-ho.

L'estació de tren de BalaguerPel que fa a la línia de la Pobla al seu pas per Balaguer, un cop descartada l'opció del soterrament a causa del seu cost elevat d'uns 80 milions d'euros i també de la desviació del tren que defensava el PSC d'uns 20 milions d'euros, l'opció de convertir el tren en un tren-tramvia al seu pas per la ciutat és la que més satisfà la majoria. Això sí, mentre que el candidat de Junts per Balaguer, Josep Maria Roigé, considera que la seva opció inicial, que contemplava posar les vies al mateix nivell que la carretera, era la solució més ràpida, el candidat d'ERC i actual alcalde, Jordi Ignasi Vidal, considera que, a més, cal moure l'andana perquè els carrers ja existents puguin transcorre a banda i banda de les vies de manera natural.

Junts per Balaguer critica que el nou projecte ha aturat la solució mentre que per ERC la nova proposta millora l'opció inicial. Creiem que és millor retardar una mica l'obra i que es faci bé, en comptes d'anar amb presses per fer-la i que lamentem que no hem trobat la solució bona, opina Vidal. Pel que fa a l'opció de la desviació, Vidal considera que les estacions han d'estar a prop de la gent. Allunyar l'estació de Balaguer desviant les vies no és bona opció, assegura, i posa com a exemple l'estació del TGV de Tarragona.

 

La plaça Mercadal de BalaguerConvertir la plaça Mercadal en zona per a vianants

La iniciativa ciutadana Pas a pas proposa convertir la plaça Mercadal en zona per a vianants, almenys els caps de setmana. Vidal (ERC) explica que, com a plaça per a vianants ja estava pensada a finals dels anys 90 quan es va rehabilitar, però que aquesta rehabilitació anava acompanyada d'un pàrquing soterrat que finalment no es va fer. Aquest és un dels motius pels quals considera complicat eliminar el transit de la plaça de manera permanent. Calen llocs d'aparcament al centre i la plaça és punt de connexió de dos barris amb la resta de la ciutat que en prohibir el pas als cotxes, els deixaríem aïllats, destaca. És per això que considera que caldria estudiar la manera de com restringir i regular els aparcaments, ja que no podem promocionar el comerç i que els dels pobles del costat hi vinguin a comprar però que tinguin dificultats per aparcar, afegeix.

Pel que fa als comerciants, alguns hi estan en contra però d'altres no ho veuen malament. La Cristina Bonet, propietària de la Merceria Bonet, considera que podria ser positiu perquè per les dimensions de Balaguer no cal agafar el cotxe per tot. Això sí, afegeix, cal fer pedagogia per fer-ho entendre a la gent i proposa fer activitats culturals a la plaça per atraure els compradors.

Comentarios