L'escultura balaguerina que es va escapar del franquisme, a la Biennal de Venècia

 

 

 

estatua per venecia (3)
photo_camera L'estàtua de Genaro Iglesias que viatjarà a la Biennal d'Art de Venècia.

L'escultura que el franquisme va instal·lar a la plaça del Mercadal de Balaguer, una obra de l'escultor Genaro Iglesias i que va estar a la plaça fins que hi va haver el primer alcalde de la democràcia, viatjarà la setmana que ve a la Biennal d'Art de Venècia després de l'interès mostrat pels responsables del pavelló català en aquesta biennal.

Genaro Iglesias, l'artista barceloní a qui el franquisme li va encarregar la peça, havia militat en el bàndol republicà i es va instal·lar a Balaguer perquè la dictadura li havia imposat un exili forçós a 150 quilòmetres de casa per la seva condició de no addicte al règim.

En un primer moment, les ordres de Governació eren que l'escultura havia de representar a un soldat agenollat, amb un fusell a la mà i besant una gran bandera. No obstant això, Genaro Iglesias, els pares del qual havien estat afusellats durant la Guerra Civil, va decidir contradir les directrius i forçar una reinterpretació de l'escultura.

En lloc d'un militar va recrear a un pagès descalç que subjectava una aixada amb la mà esquerra i que besava agenollat una bandera indeterminada

Es tracta d'una escultura de bronze que l'ajuntament ha decidit conservar i restaurar, un procés que, segons el conservador i restaurador, Ramon Solé, es farà en dos fases.

Un cop l'escultura torni a Balaguer, durant el mes de novembre, des de l'ajuntament crearan una comissió per mirar de consensuar un indret on ubicar-la.

L'Institut Ramon Llull organitza, també a la biennal de Venècia, la mostra To Lose Your Heads (Idols), una exposició comissariada per Pedro Azara que vol ser una reflexió, des de la teoria de l'art i l'estètica, sobre la particular i intensa relació de l'ésser humà amb les estàtues. A l’exposició, es mostren exemples escultòrics que il·lustren i contextualitzen el fenomen de l'adoració i la destrucció de les estàtues, a Catalunya i arreu del món. 

Comentaris