Mollerussa redueix per primer cop els residus generats, especialment de la fracció orgànica, que baixa un 10%

L'any 2022 va generar un total de 7.690 tones, un 3,6% menys que l'any anterior tot i l’augment de població, fet que rebaixa la ràtio a 1,43 quilos diaris per habitant  
ona ona de contenidors vigilats a Mollerussa ©AjMollerussa
photo_camera Zona de contenidors a Mollerussa - Foto: Ajuntament de Mollerussa

La ciutadania de Mollerussa va generar el 2022 un total de 7.690 tones de residus, una xifra que suposa un 3,6 menys respecte al 2021 tot i registrar-se un increment de la població en un 1,27%%.

La disminució ha estat significativa en gairebé totes les fraccions, excepte el vidre i els envasos lleugers, sent la reducció més destacada el 9,7% de la fracció orgànica

Així doncs, cada habitant va generar de mitjana 1,43 quilos diaris de brossa, reducció significativa respecte a la de l’any anterior que es va situar en 1,5 quilos diaris, la ràtio més alta dels darrers 8 anys. Són dades de la memòria elaborada pel Consell Comarcal del Pla d’Urgell, el qual presta aquest servei a l’ajuntament de la capital des del 2014 i que han estat presentades per l’alcalde en funcions de Mollerussa, Marc Solsona

Del total de residus generats, 3.726 tones (un 3,90% menys) corresponen a recollida selectiva mentre que 3.964 són de la fracció resta, que també ha patit un descens del 3,4% respecte a l’any anterior

Aquestes xifres indiquen que Mollerussa ha assolit el 2022 un índex de recollida selectiva bruta del 48,5%, per sobre de la mitjana catalana, que és del 46,6%, una tònica que es repeteix des de 2015

Pel que fa a les fraccions, la disminució de la recollida es fa notar en totes excepte en envasos lleugers, on puja quasi un 1%, i en vidre amb un 2,75% d’increment. El descens de tones recollides és especialment significatiu, com ja s’ha remarcat, en l’orgànica, però també en el paper i cartró amb un 2,5% menys i en la fracció resta amb un 3,4% de descens. 

Reducció de la qualitat de la recollida selectiva amb un augment dels impropis

Una altra de les dades que posa de manifest la memòria del servei és la qualitat de la recollida selectiva. En aquest apartat, destaca que la mitjana d’impropis en la fracció orgànica, que principalment corresponen a plàstics, roba i bolquers i també vidre i cartó, és de l’11%, malgrat que l’any passat es va aconseguir reduir-lo fins al 8% sent el percentatge més baix des del 2014 i lluny del 16% que es va assolir el 2019. També ha augmentat considerablement la mitjana d’impropis en la fracció d’envasos lleugers, que se situa en el 36%, després que el 2021 fos del 27% i més a prop de 42% del 2019, un màxim històric. 

Descens de la recollida de tones de roba usada i d’oli de cuina fet servir

La memòria també dona dades sobre altres recollides com la de la roba usada que també ha patit un descens del 5% en la quantitat de tones recollides que se situen en 32,33. Aquest servei és gestionat per la Fundació Pueblo para Pueblo Humana a través de 14 contenidors distribuïts per la ciutat.  

Així mateix, també ha baixat en un 14,5% la recollida d’oli vegetal fet servir a través dels sis contenidors que gestiona la Fundació Privada Ilersis de Lleida. En aquest cas, s’han recollit 2,33 tones després que l’any passat amb 2,7 s’aconseguís el màxim històric des que es va implantar aquest servei.

Destaca també la recollida d’1,16 tones de piles fetes servir amb una reducció del 23% i les 55,68 tones de cartró comercial a través de la recollida porta a porta, un volum similar al de l’any passat

Així mateix, s’han recollit quasi 40 tones de residus voluminosos, mantenint així l’increment registrat l’any passat, tot i que han disminuït lleugerament els serveis realitzats, que han estat 401.  

Increment de l’ús de la deixalleria fixa i potenciació de la mòbil

Una altra de les dades significativa que recull la memòria és el fet que la deixalleria fixa de Mollerussa va rebre el 2022 la visita de 5.233 usuaris, els quals van dipositar 1.864 tones de residus dels quals un 85% han estat recuperables. 

Pel que fa a la deixalleria mòbil, va ser utilitzada per 279 usuaris, un valor un pèl inferior al de l’any anterior, però que cal encara millorar més a través de campanyes informatives i reubicació dels punts de recollida. El material recollit per aquest servei es descarrega a la deixalleria fixa i es comptabilitza com a tal. 
 

Comentaris