El grup Nufri celebra el seu 50è aniversari advocant per la pagesia com a motor econòmic i impulsant un futur sostenible amb economia circular

Nufri insta la Generalitat a modernitzar els Canals d'Urgell

L'empresa estalviarà 25.000 tn de CO2, i un 20% d'aigua a partir de 2024, continuant amb l'estratègia de mitigar el canvi climàtic

El grup hortofructícola Nufri celebra el seu mig segle d'història amb la missió de continuar dignificant el camp, oferint oportunitats als agricultors i al món rural. Tot això, seguint la filosofia emprenedora que va portar a un grup d'agricultors a fundar Nufri el 1973.

En aquest sentit, en una trobada amb mitjans de comunicació lleidatans, el president de la companyia, Francesc Argilés ha instat la Generalitat a liderar la modernització dels Canals d'Urgell per garantir el futur agrícola de Lleida.

El major desafiament de la companyia radica en assegurar aquest futur per als productors i proveïdors, mitjançant inversions i creixement en altres divisions de negoci que contribueixin a rendibilitzar el camp. Un exemple d'això és el creixement de Nufri, que en els anys vuitanta va començar amb l'adquisició de la primera parada en un mercat central, a Mercabarna. Més tard, en la dècada dels noranta es va construir la fàbrica de sucs a Mollerussa i en els 2000 va començar l'expansió cap als mercats centrals de la península Ibèrica, desembarcant a Madrid, Lisboa i Sevilla.

231202Nufri_Argiles
El president del grup Nufri, Francesc Argilés Felip

Com a part d'aquest impuls empresarial, el 2010, la companyia va comprar la finca de La Rasa, amb 870 hectàrees dedicades al cultiu de la poma d'altura, mentre continuava evolucionant en els mercats gràcies a la importació i maduració de banana. També en aquesta dècada es va adquirir la majoria accionarial d'Indulleida i es va crear Energia Nufri, per oferir energia renovable al mercat domèstic, donant estabilitat a la companyia i ajudant-la en el camí a la descarbonització.

Totes aquestes diversificacions i creixements han comportat la segmentació del grup en quatre grans àrees de negoci: fruita fresca, mercats, indústria i energia, amb l'objectiu de poder abordar de manera correcta els desafiaments del futur.

Francesc Argilés Felip, president de Nufri, assenyala:

"L'evolució de Nufri ha estat progressiva i constant durant aquests 50 anys, i les decisions que estem prenent marcaran també el futur del camp, que volem que continuï sent una opció rendible per als agricultors. És necessari que puguin viure d'una agricultura de qualitat a llarg termini".

 

De la fruita fresca a la producció d'energia

Amb la mirada posada a continuar oferint oportunitats en el món rural, en l'àrea de fruita fresca, els objectius de Nufri són rendibilitzar i dignificar l'agricultura, invertint en la recerca de noves varietats que s'adaptin a les noves condicions climàtiques i tecnificant i automatitzant alguns processos tant en el camp com en les centrals per aconseguir major eficiència, sent clau la transformació digital com a motor de canvi.

D'altra banda, en la divisió de mercats, l'objectiu és donar servei a tota la península Ibèrica, ja que en 2024 s'iniciarà la construcció del nou magatzem de Vitòria al País Basc, continuant amb l'expansió pel nord. I el repte continuarà sent trobar el millor retorn econòmic per als proveïdors tant nacionals com internacionals, gràcies a l'accés directe als mercats i a tota la xarxa de comerç internacional que disposa el grup.

A tot això, se suma la part industrial de Nufri, que també ajuda a rendibilitzar la fruita no comercialitzada en fresc, i que es transforma en sucs, concentrats cremogenats, aromes i olis. En aquest sentit, el propòsit és avançar en subproductes de major valor afegit.

I, finalment, el gran repte de l'empresa per ajudar a la descarbonització del planeta és la reducció de 25.000 tones d'emissions de CO₂ a partir d'un autoconsum d'energia del 40% i l'ús de biomassa en les seves calderes. Al mateix temps, es pretén reduir un 20% el consum d'aigua. Aquest compromís intern amb el medi ambient es va emprendre durant la dècada dels noranta sent els inicis de l'economia circular actual.

Una altra àrea, que va iniciar el seu desenvolupament en 2017, és la comercialització d'energia a través d'Energia Nufri, amb l'objectiu d'oferir al client domèstic i industrial energia de fonts renovables i totalment independent de les grans distribuïdores.

Les magnituds de Nufri demostren el gran progrés en aquests 50 anys d'història: el grup va facturar el 2022 més de 600 milions d'euros, la qual cosa representa un gran creixement durant l'última dècada, generats pels seus més de 2.000 treballadors i 400 agricultors associats. En total, Nufri gestiona més de 800.000 tones de fruita a l'any; sempre mantenint el seu compromís per l'excel·lència. A més, compta amb una capacitat de conservació de transformats de 170.000 tones i té 130 MW d'energia instal·lada.

Comentaris