Un vestit de núvia renaixentista, el Petit Príncep i el pintor belga Magritte triomfen al 59è Concurs de Vestits de Paper

Avança la col·laboració amb Portugal i Amposta per bastir una candidatura com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO

Guanyadora del Certamen de Vestits de Paper - Foto: Ajuntament de Mollerussa
photo_camera Un dels vestits premiats en aquesta 59ena edició del certamen - Foto: Ajuntament de Mollerussa

La gala, conduïda per la periodista i presentadora, Maria Xinxó, i amenitzada amb l’actuació en directe duo Two Hearts, va comptar amb 57  peces concursants de diferents punts de la geografia espanyola entre les tres categories. En concret, 22 a Actual, 17 a Fantasia i 18 a Època. L'alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, juntament amb la delegada del Govern, Montse Bergés; el director territorial de Cultura, Albert Turull; el president del Consell Comarcal del Pla d'Urgell, Carles Palau; i la regidora de Cultura, Raquel Pueyo, van estar els encarregats de lliurar els premis.

Pel que fa a la resta de palmarès, en la categoria d’Època el segon premi  se'l va endur la Llar de Jubilats Joan Banyeres i Cateura, d’Alguaire amb el vestit Filosofia mentre que el tercer se'n va anar a Amposta amb Tara inspirat en Allò que el vent s’endugué, de Paquita Pagà. En Fantasia, el segon premi el va guanyar l’Associació Artesanal Vestits de Paper d’Almenar amb Hipòlita,  mentre que el tercer premi va estar per Epyco Escuela de Moda d’Oviedo amb Dress-construction. En la categoria més participada, la de Moda Actual, el segon premi va estar per la Superació d’Anna Bonals, de Balsareny, mentre que el tercer va viatjar al municipi biscaí de Karrantza i es va atorgar a Encarnación López i l’Associación Karrantzako Jostunak amb Nahiko.

Desfilada d'infants vestits d'època  - Foto: Ajuntament de Mollerussa

Un total de 13.000 euros en premis en metàl·lic i creació del guardó Museu Vestits de Paper

El concurs reparteix 13.000 euros en metàl·lic que s’atorguen als tres primers vestits premiats de cada categoria com són Moda Actual, Fantasia i Època, els quals queden en propietat de l’organització i són els que després nodreixen la col·lecció, que cada any es renova, del Museu de Vestits de Paper.

Cal recordar també que el concurs compta amb un seguit de premis especials amb l’objectiu de fomentar la participació i destacar característiques específiques de les peces presentades. Així, l’Ajuntament va crear el 2018 el premi Emergent’s, dotat amb 600 euros, nascut per premiar la creativitat dels participants menors de 30 anys, un premi al qual es van presentar 23 vestits i que es complementa amb la col·laboració de la Fàbrica d’agulles Folch que aporta el premi Agulles per parar un tren, el qual consisteix en un costurer amb material de costura, i de la firma Silonpins, que dona una peça de joieria de la seva col·lecció. En aquesta ocasió, el premi ha estat per Acqua, de les alumnes de l’Escola Liro Liro de Lleida.

Un altre premi especial, creat en el 2019, és el que s’atorga amb el patrocini de l’Escola Museo Origami Zaragoza i que està dotat amb 1.000 euros. Es tracta d’un reconeixement per al millor aprofitament de les qualitats del paper que ha estat per Natalia Ermakova d’Els Arcs amb la seva Sílfide Bosquense. Així mateix, cal recordar que fa cinc edicions es va incorporar el Premi al/la Millor Model, patrocinat per la revista Pasarela de Asfalto i consistent en una entrada a una desfilada de la Mercedes-Benz Fashion Week de Madrid. Les guanyadores escollides han estat Alèxia Sanda i Mireia Vindel. 

Els guanyadors del certamen de Vestits de Paper, en totes les categories - Foto: Ajuntament de Mollerussa

Didal d’Or a la trajectòria a la modista de Mollerussa Roser Cardona

Així mateix, també s’atorguen altres premis especials com són el Didal d’Or, fet per Àlex Joier, amb el qual l’organització premia la trajectòria d’alguna persona o col·lectiu dins el concurs, i que aquest any es va atorgar en la modista de Mollerussa, Roser Cardona, i l’Agulla d’Or, concedida per la botiga de roba Lluna de Drap al millor treball artesà d’agulla, que va recaure en l’Associació de Dones La Roca Foradada de La Bisbal del Penedès per La Fada dels Vinyets.

Pel que fa al jurat del Concurs Nacional de Vestits de Paper, un any més va comptar amb professionals del món de la moda i el disseny. La presidenta serà Irati Zubeldia, dissenyadora de la firma Mus@Bombom Barcelona, va cedir perquè sigui reproduït en paper un disseny de la seva col·lecció d’hivern, el vestit Beasain estampat i amb mànigues bullonades, el qual va desfilar durant la gala. També formaran part del jurat:

  • Maria Almenar (Barcelona), periodista i comunicadora de moda, la qual ha col·laborat en diversos mitjans audiovisuals com TV3, Onda Cero, Ràdio 4 i BTV, una tasca que ha compaginat amb la creació de continguts digitals per a marques de moda com Etam, Stradivarius, Gratacós i Sita Murt. Actualment, dirigeix i presenta el podcast de la passarel·la 080 Barcelona Fashion i també col·labora habitualment a Yo Dona i el Diari Ara. Feina que compagina amb la presentació i moderació de xerrades sobre moda per conscienciar sobre els reptes de la indústria.

  • Maria Jesús Quintanilla (Barcelona), és patronista modelista escaladora. Té un taller que va començar sent “el taller de la Dolores” on la seva mare confeccionava produccions per a diferents marques. Ara és un taller de mostraris, on realitza amb el seu equip patrons i prototips per a les col·leccions o càpsules de diferents clients com Avellaneda, Textil Santanderina, Estado de ruido, Wia collections, Etéme, Muliers o Velmant entre altres

  • Josep Maria Folch (Montbrió del Camp), gerent de Metalúrgica Folch, l’única fàbrica d’agulles de l’Estat, i Enginyer Industrial per la Universitat Politècnica de Barcelona. De 1990 – 1991 va treballar a l’Oficina Comercial de l’Ambaixada d’Espanya a Los Ángeles en l’àmbit de les exportacions. Des de 1991, ha estat promocionant els mercats nacionals i estrangers, desenvolupant i creant nous mercats i aplicacions per a l’empresa. Patrocina un dels premis del concurs.

  • Sílvia Corral (Montbrió del Camp), gerent de l’empresa Silonpins de disseny amb imperdibles, làmpades creatives a la carta, joies, lanyards, porta mascaretes i porta ulleres. Patrocina un dels premis del concurs.

  • Francisco Pavón (Madrid), advocat, editor i director de la revista de moda “Pasarela de Asfalto”, distribuïda a Espanya i Bèlgica. Patrocinador d’un dels premis del concurs. Actualment dirigeix també el bufet d’advocats @pavonchisbertabogados.

  • Felipe Moreno i Luis Fernando Jiménez (Saragossa), Encarregats de la part artística i cultural de l’escola-museu EMOZ, vinculada al món del paper en la tècnica de l’origami. Són analistes del desenvolupament artístic del paper i formen en diferents tècniques del paper.

  • Teresa Cardona, tècnica del paper i membre del comitè organitzador.

  • Mireia Caba, secretària del jurat

Reunió de treball per bastir una candidatura internacional com a patrimoni immaterial

La festa dels vestits de paper d’aquest cap de setmana a Mollerussa també va servir per reforçar les aliances entre Mollerussa, la ciutat portuguesa de Porto i la tarragonina d’Amposta per bastir la candidatura conjunta internacional per obtenir el reconeixement com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, una candidatura coordinada per la periodista Carme Polo, i en la que també es treballa per incorporar la ciutat de Güeñes, al País Basc. En aquest sentit, es va mantenir una reunió de treball, prèvia a la gala, per seguir avançant en la definició d’aquesta.

Així mateix, en el marc d’aquesta col·laboració, s’exhibeixen fins al 7 de gener al vestíbul del Teatre L’Amistat, una desena de vestits de paper que formen part del tradicional Cortejo do Traje de Papel, que se celebra al districte de Foz do Douro de Porto, a Portugal cada mes d’agost en el marc de la festa de Sant Bartolomé. Aquesta mostra es complementa amb la projecció d’un vídeo que mostra el context de la celebració en la qual desfilen mig miler de vestits, la majoria dels quals acaben a les aigües de l’Atlàntic en un acte ritual tradicional.

Comentaris