Front comú dels alcaldes del Pla d'Urgell per exigir a Foment un tercer carril i millores urgents a l'A-2

Retencions a l'A-2 en el seu pas pel Pla d'Urgell
photo_camera Retencions a l'A-2 en el seu pas pel Pla d'Urgell

El Consell d'alcaldes del Pla d'Urgell convocat aquest dilluns va acordar un manifest amb dues peticions concretes adreçades al Ministeri de Foment, titular de l'A-2. La primera és l'execució de les obres necessàries per a la construcció d'un tercer carril en els dos sentits de la marxa amb l'objectiu d'incrementar la seguretat i contribuir a reduir els constants accidents que es produeixen en el tram lleidatà.

La segona mesura és actuar amb la major brevetat possible al tram lleidatà de l'autovia per a la millora i la conservació òptima del ferm

La cimera dels alcaldes del Pla d'UrgellEstà previst que el contingut d'aquests acords es traslladi al Ministeri de Foment però també als ajuntaments de Ponent de les comarques per on discorre l'A-2, als respectius consells comarcals del Segrià, l'Urgell i la Segarra, a la Diputació de Lleida, a les Cambres de Comerç de Lleida i Tàrrega i al Departament de Territori i Sostenibilitat.

Al manifest es posa en relleu que l'autovia A-2 és l'única opció de via ràpida al Pla d'Urgell i que per aquest motiu esdevé un dels principals corredors de mobilitat territorial de la comarca 

El traçat passa pels termes de Bell-lloc d'Urgell, Sidamon, Palau d'Anglesola, Fondarella, Mollerussa, Vila-sana, Golmés i Castellnou de Seana, des que es va posar en servei fa més de 27 anys.

També s'indica pel que fa a l'economia que l'A-2 és estratègica, especialment per al sector agroalimentari i logístic de la comarca. Segons dades públiques del sòl logístic a Lleida, la superfície de magatzem logístic de la comarca ja era de 120.000 metres quadrats el 2015, només superada pel Segrià a les comarques de Ponent. Per consegüent, el volum de trànsit pesat que s'hi registra a l'A-2 és elevat.

Els alcaldes volen que es construeixi un tercer carril en els dos sentits de la marxa en la totalitat del tram lleidatà per augmentar la seguretat i minimitzar les congestions viàries que es registren, sobretot quan hi ha algun accident 

Joasn Ramon Sangrà, Rafel Panadés, Jordi CalvísPrecisament respecte a la sinistralitat s'ha volgut posar el focus en el fet que aquest 2019 ja hi ha hagut 4 víctimes mortals a l'A-2 al seu pas per la demarcació de Lleida mentre que l'any passat només 1 tot i que el 2016 i el 2017 també n'hi va haver 4.

Finalment, respecte a la densitat de vehicles, les darreres dades publicades el 2017 indiquen que l'A-2 va registrar al seu pas per Mollerussa 33.339 vehicles al dia. Si aquesta xifra es compara amb l'AP-2 és significativament superior, ja que les dades apunten que el traçat lleidatà de l'autopista registra una mitjana de 10.500 vehicles al dia.

Manifest per a la millora i la seguretat a l'autovia A-2

L’autovia A-2 és l’única opció de via ràpida al Pla d’Urgell i esdevé un dels principals corredors de mobilitat territorial a la nostra comarca. El seu traçat discorre pels termes municipals de Bell-lloc d’Urgell, Sidamon, el Palau d’Anglesola, Fondarella, Mollerussa, Vila-sana, Golmés i Castellnou de Seana, des que es va posar en servei fa més de 27 anys.

A nivell econòmic, l’A-2 també és estratègica, especialment, per al sector agroalimentari i logístic, fortament arrelat a la comarca del Pla d’Urgell. Segons dades públiques de sòl logístic a Lleida, la superfície de magatzem logístic de la comarca ja era de 120.000 metres quadrats el 2015, només superada pel Segrià a les comarques de Lleida. Conseqüentment, el volum de trànsit pesat que es registra a l’A-2 és elevat.

Des de fa temps, i d’una manera més agreujada en el darrer any, l’estat malmès del ferm en alguns punts del traçat ha comportat nombroses queixes d’usuaris d’aquesta via que han recollit els ajuntaments. La construcció d’un tercer carril en els dos sentits de la marxa en el tram lleidatà per augmentar en seguretat i minimitzar les congestions viàries que es registren a l’A-2, sobretot quan es produeix un sinistre, s’ha posat de nou en consideració per part dels responsables de les institucions locals del Pla d’Urgell.

Les dades de sinistralitat avalen aquesta preocupació, tal com es constata en les dades facilitades Servei Català de Trànsit (SCT) i que es recullen a continuació:

Evolució accidents A-2 a la demarcació de Lleida (període anual) 

         
                     
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Accidents mortals

1

1

3

3

0

3

4

4

1

4

Accidents amb víctimes

82

66

85

79

63

71

85

95

95

74

Morts

1

1

3

3

0

3

4

4

2

4

Ferits greus

7

7

14

10

9

12

5

8

5

11

Ferits lleus

114

98

144

106

99

98

141

162

146

114

Font: Servei Català de Trànsit

 

Evolució accidents A-2 a la demarcació de Lleida

(període fins al 23 agost en tots els anys)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Accidents mortals

1

0

2

2

0

3

3

3

1

4

Accidents amb víctimes

46

39

49

55

41

40

43

64

59

74

Morts

1

0

2

2

0

3

3

3

2

4

Ferits greus

3

5

7

8

6

7

4

8

4

11

Ferits lleus

61

57

75

79

70

48

66

109

87

114

Font: Servei Català de Trànsit

La densitat de trànsit que suporta aquesta via ràpida també es posa de manifest amb  l’índex d’Intensitat Mitjana de Trànsit (IMD) que elabora el Ministeri de Foment.  D’acord amb les darreres dades publicades (2017), l’autovia A-2 va registrar 33.339 vehicles per dia al seu pas per Mollerussa. Comparativament -i per prendre més en consideració aquest volum-, l´índex IMD de l’autopista AP-2 del mateix any per les comarques de Lleida va assolir valors sensiblement inferiors, sense superar en cap punt del traçat lleidatà els 10.500 vehicles diaris de mitjana.

Per tot l’exposat, els alcaldes i les alcaldesses del Pla d’Urgell, reunits en Consell d’Alcaldes al Consell Comarcal del Pla d’Urgell, en data 23 de setembre de 2019 acorden subscriure aquest manifest amb les següents peticions adreçades al Ministeri de Foment, titular de l’autovia A-2:

  • L’execució de les obres necessàries per a la construcció d’un tercer carril en els dos sentits de la marxa amb l’objectiu d’incrementar la seguretat i contribuir a reduir els constants accidents que es produeixen en el tram lleidatà.

  • Actuacions com més aviat millor al tram lleidatà de l’autovia A-2 per a la millora i la conservació òptima del ferm.

El contingut d’aquests acords serà traslladat al Ministeri de Foment, així com també als ajuntaments lleidatans de les comarques per on discorre l’autovia A-2, als respectius consells comarcals del Segrià, el Pla d’Urgell, l’Urgell i la Segarra, la Diputació de Lleida, les cambres de Comerç de Lleida i Tàrrega i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

Mollerussa, 23 de setembre de 2019

Comentaris