16.10.2019 |
Territoris.cat

La Gimcana Lingüística del Pla d’Urgell aplega 75 participants en la seva onzena edició

L’activitat s’inclou en el programa de dinàmica educativa, coordinat pel Consell Comarcal i el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) de la comarca i s’organitza des del Servei Comarcal de Català

La Gimcana Lingüística del Pla d’Urgell aplega 75 participants en la seva onzena edició

Un total de 75 alumnes de 2n d’ESO dels instituts La Salle Mollerussa i el Terres de Ponent i de l’Escola d’Adults han participat en l’onzena Gimcana Lingüística del Pla d’Urgell segons ha explicat el president del Consell Comarcal, Josep Maria Huguet.

Es tracta d’una de les activitats del programa de dinàmica educativa que coordinen el Consell Comarcal i el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) de la comarca i que en aquesta ocasió elabora i organitza el Servei Comarcal de Català.

Han estat un total de 18 els participants en la segona i darrera fase de la gimcana que ha tingut lloc avui al Teatre l’Amistat de Mollerussa i que, segons ha explicat la responsable d’aquest Servei de l’ens comarcal, Alba Pla, és una activitat lúdica i alhora didàctica que pretén fomentar l’interès dels alumnes envers la llengua i alhora donar valor a la variant pròpia de la comarca.

La primera de les fases de la gimcana, tal com ha apuntat Pla, s’ha dut a terme a les aules on, amb el suport de quatre dossiers, s’ha treballat la llengua a partir de textos d’autors de la comarca com Joan Francesc Dalmau o Montse Germà: des de proposar sinònims per a uns mots fins a cercar errades, resoldre jeroglífics o esbrinar paraules compostes a partir d’imatges, entre d’altres. Gimcana lingüística 2

Aquests dossiers també han apropat als alumnes coneixements sobre la comarca del Pla d’Urgell, com els gentilicis de cada municipi o mots identificatius de la parla en aquest territori i s’han complementat amb activitats, també de contingut lingüístic, desenvolupades fora de l’aula com la recerca d’errades en aparadors d’establiments. 

Arran dels resultats d’aquesta primera fase els professors de cada centre han proposat sis alumnes per participar en la segona i darrera fase de la gimcana. Els alumnes s’han distribuït, barrejats, en tres grups i han hagut de resoldre proves similars a les plantejades en els dossiers treballats a les aules. Tots han rebut un obsequi per la seva participació i, aquesta distribució de l’alumnat respon a l’objectiu que no guanyi cap centre i guanyin tots alhora, ha destacat Alba Pla.

Per la seva banda, la directora del CRP, Cèlia Torres, ha fet una valoració positiva de les 25 activitats de dinàmica educativa que s’han fet fins al moment en aquest curs, i que augmenten any rere any, ja que esdevenen un bon complement per al treball que fan els alumnes a les aules. Torres ha recordat les properes activitats de dinàmica programades, que són la vuitena edició del Cantem, d’aquest diumenge 2 d’abril al Pavelló Poliesportiu de Miralcamp, en la que participaran uns 360 escolars del Pla d’Urgell i les trobades esportives del 5 i el 29 d’abril.